Методика наставе веронауке
„Људи ће бити такви, како их васпитавамо." Л. Толстој
„Није знање знање знати, већ је знање знање дати.“ В. С. Караџић
"...верска настава служи и образовању и васпитању младих људи оспособљава-јући их да се суочавају са надолазећим животним тешкоћама и кризама."
/Петровић-Драгутиновић: 2012,14/
Древна традиција, да се члан Цркве постаје тек када се упозна њено учење и разумеју збивања у њој, и школског програма који је гласио: читати, писати, помало рачунати и БоГу се молити, обновљена је у Србији, школске 2001/02. године. Тако су и наша деца остварила право на стицање општег образовања у складу са националним, духовним и културним традицијама народа коме припадају. Битно се мења и однос према духовној култури, чији је носилац Православље, и истовремено стварају услови за уклањање остатака државног атеизма и једностране идеологизације.
Многа питања су ипак остала отворена и, да би настава Веронауке испунила очекивања која се постављају пред њу, мора да се разреши низ проблема. Они се не односе само на садржаје овог наставног предмета, него и на методику његовог предавања разним узрастима и у различитим врстама школа, као и схватање његове функције, што је све повезано и са проблематиком припремања вероучитељског кадра.
Вероучитељима је остављена велика слобода у избору начина на које ће остваривати циљеве верске наставе, али им недостају смернице како да их осмисле /Марушић и Мартиновић: 2011,18/. За успешно предавање Веронауке, поред постојећих уцбеника, радних свезака, практикума, методичких приручника, комплета наставних средстава и помоћне литературе, потребна је и нова литература, у свету који се нагло мења, а са њим и начини на које се млади образују и васпитавају.
Извесне тешкоће у остваривању циљева верске наставе, поред поменутих, узрокује и недовољна методичкодидактичка припремљеност вероучитеља за рад у школи, као и недовољна уклопљеност Веронауке као предмета у целокупни наставни план, програм и организацију школског рада /Гашић-Павишић: 2011, 9/.
Да би се ситуација у овом погледу значајније поправила потребан је континуиран рад стручњака који, поред богословља, познају и педагогију, психологију, све врсте уметности, историју (наричито - културну) и још много тога. Литература која о томе постоји је недовољна, а и разбијена на многе публика...
САДРЖАЈ
Предговор, 9
Педагошка основа веронауке, 12
Одређење основних појмова и циља Катихизиса, 12
Специфичност и функција верске наставе, 13
Основни циљ и задаци верске наставе, 15
Циљеви и задаци веронауке по наставним целинама, 18
Вероучитељ у школи, 22
Професија вероучитељ, 22
Особине вероучитеља, 25
Значај примера који даје вероучитељ, 26
Вероучитељ и ученици, 27
Ауторитет вероучитеља, 28
Осамостаљивање као израз поверења у ученика, 30
Упознавање ученика и праћење њиховог развоја, 32
Стручно усавршавање вероучитеља, 33
Евалуација рада вероучитеља, 34
Самовредновање вероучитеља, 35
Тешкоће на које наилази вероучитељ у свом раду, 38
Криза псеудонаучног погледа на свет, 38
Губљење ауторитета наставника у школи, 39
Искушења доба у којем живимо, 40
Наставни принципи, 42
Принцип очигледности, 42
Принцип повезивања наученог са животном праксом, 44
Принцип узрасне и индивидуалне примерености наставе, 45
Диференцијација као поступак за индивидуализацију наставног рада, 47
Принцип систематичности и поступности, 48
Принцип свесне активности, 49
Принцип трајности знања, вештина и навика, 51
Принцип рационализације и економичности, 53
Настава, 55
Разлике између традиционалне и савремене наставе, 55
Активирајућа настава и активно учење, 56
Учење, 59
Мотивација за учење, 6о
Интересовање за Веронауку, 63
Формирање појмова, 65
Пасивно и активно учење, 66
Памћење и заборављање, 67
Уџбеник, 70
Функције уџбеника у настави веронауке, 70
Захтеви за уџбеник Веронауке, 70
Коришћење уџбеника, 72
Методе у настави веронакуе, 73
Вербална метода, 7®
Жива реч вероучитеља, 78
Монолошки облик вербалие иетоде, — 79
Врсте усменог излатања, 81
Диспути (Сучељавање различитих ставова у деОати), 84
Разговори - врсте разговора у иастаеи Вероиауке, 86
Функције питања( и захтеви који се постављају пред њих, 88
Примери питања неприхватљивих са методичее тачке гледишта, 89
Примери вањано постављених питања, 90
Постављање питања учеиицима, 91
Питања која поставља|у ученици, 93
Дискусаи )расправа, дебата), 94
Дебата на часу верске иаставе, 97
Тексгуална метода, 98
Поучне приче, 100
Коришћење књижевног фонда, 101
Пригупљање податаха из штампе, 101
Заједиичко писање писма, 101
Прилагођавање текста за сииопсис, 101
Постери, 1111
Вежбе у писању, 102
Наставни листићи са питањима, 102
Графичко-текстуални облик текстуалне методе, 103
Показивање и приказивање, 105
Показивачка метода, !05
Показивање као илустраци>а, 106
Показивање као демонстрација, 107
Демонстрација модела, 108
Приказивачка метода, 110
Приказивање сликама, 111
Приказивање аудитивиим техиииаиа, 113
Приказивање аудиовизуелиим средствима, 114
Деловање специјално припремљеном средином или ситуацијом, 117
Наставии објекти у саставу школе, 117
Наставни објекти ван школе (посете и екскурзије), 118
Православни храм, 122
Изглед православног храма, 123
Правила понашања у храму, 124
Прича о фарисеју и царинику, 125
Откривачка метода, 126
Метода практичних радова, 128
Проблемска метода, 129
Избор и комбиновање метода, 132
Облици рада у настави веронауке, 135
Фронталии облик иаставе рада, 135
Групии (тимски); о6лик иаставе, 137
Подела учеиика на трупе, 137
Етапе групиог рада, 139
Примери групног облика рада у настави Веронауке
Догађаји описани у Новом Завету
Човекови послови на овом свету
Представљање свога града
Шта би било, кад би било,
Представљамо вам народне обичаје
Рад у паровима (тандему)
Индивидуални облик наставе
Вебинар као савремени облик наставе
Како припремити добру презентацију
Средства у настави веронауке, 147
Врсте наставних средстава, 147
Савремена наставна технологија у школи, 148
Електронско учење и интернет, 149
Рачунар у школи, 151
Школска табла као парадигма споја старог са новим, 152
Ризици у погледу утицаја савремених електронских медија на младе, 154
Утицај коришћења рачунара на младе, 154
Утипај телевизије на младе, 155
Неке могућности коришћења информационо-комуникационих технологија у
верској настави, 158
Примери из праксе, 160
Шта је битно са дидактичког становишта?, 161
Дечте игре и играчке, 162
Реликвије у настави веронауке, 166
Свети крст, 166
Празник узношења Часног и Животворног Крста Господњег, 168
Запгго се хришћани клањају Крсту, 169
Домаћи задатак, 171
Питања за проверу, 171
Свете иконе , 172
Питања за проверу, 175
Ломаћи задатак, 175
Активности ученика, 175
Планнрање у настави веронауке, 176
Фазе у припремању часова Веронауке, 178
Избор и разрада садржаја наставе Веронауке, 179
фунхшгЈа цил>ева васпитно-образовног рада, 179
Час, 181
Типови часова, 181
Уводни часови, 181
Часовк понав.љања, утврђивања и вежбања, 183
Структура и ток часа понавллња, утврђивања и вежбања, 184
Проверавање и испитивање знања ученика, 185
Часови проверавања, 188
Опењивање, 189
Слрукгура наставног часа, 191
Увод у час - узодни део часа, 192
Иентрални део часа, 193
Завршни део(етапа)часа, 194
Планирање наставног часа, 194
Елементи плана наставног часа, 195
Писмена припрема за час, 198
Домаћизадаци, 200
Примена стечених сазнања ван часова, 201
Услови да час буде успешан, 201
Корелација наставних садржаја, 203
Смисао корелације, 203
Садржаји корелације, 204
Религија и наука, 205
Начин успостављања корелације, 206
Припрема за час Веронауке у вишим разредима основне школе, 207
Излагање вероучитеља, 208
Закључци, 211
Сведок Христове љубави, 212
Припрема за час веронауке у основној школи на тему, 212
Рецитал посвећен Покрову Пресвете Богородице, 215
Литература, 219
Детаљни подаци о књизиНаслов: Методика наставе веронауке
Издавач: Православни богословски факултет Универзитета у Бегораду
Страна: 221 (cb)
Povez: meki
Писмо: ћирилица
Формат: 17 x 24 cm
ИСБН: 978-86-7405-126-9