Српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси
Значај наставе српског језика и књижевности видљив је из циља и задатака које нсатавни програми за ову наставу утврђују. Због потребе њиховог усклађивања са општим циљем васпитања и образовања, наставни програми се мењају, коригују и допуњују, али битни задаци ове наставе остају исти у свим програмима. Такви битни и константни задаци оиве наставе утврђују нсе наставним програмима за основну и средњу школу.
Међу таквим задацима посебно су значајни они којима се, за основну школу, тражи:
- да се ученици оспособе за изражајно читање, читање у себи, логичко и критичко схватање прочитаног текста
- да поступно и систематично упознају граматику и правопис српског језика
- да се успешно служе књижевним језиком и различитим видовима његове усмене и писмене употребе
- да развијају смисао и способност за правилно, тачно, економично и уверљиво усмено и писмено изражавање, обогате и развијају речник, језички и стилски израз
- да се оспособе за самосталну анализу, доживљавање, разумевање, тумачење и оцењивање књижевних дела, сценских и филмских остварења
- да развију потребу за књигом, способност да се њоме самостално служе као извором знања и навикавања на коришћење библиотеком
- да усвоје основне теоријске појмове из књижевне, позоришне и филмске уметности
- да се навикавају на редовно и критичко праћење штампе, радија и телевизије
- да се васпитавају за живот и рад у духу хуманизма, истинољубивости, узајамног помагања, солидарности и других позитивних моралних особина
Пред наставу српског језка и књижевности наставни прогрм за средњу школу поставља задатке да:
- упознаје ученике са књижевном уметношћу
- развија хуманистичко и књижевно образовање на најбољим делима домаће и светске културне баштине
- усавршава литерарну рецепцију, развија књижевни укус и ствара трајне читалачке навике
- упућује ученике на истраживачки и критички однос према књижевности и оспособљава их за самостално читање, доживљавање, разумевање, интерпретирање и вредновање књижевно-уметничких дела
- оспособљава ученика да се поуздано служи стручном литературом и другим изворима сазнања
- шири сазнајне видике ученика и подстиче их на критичко мишљење и оригинална гледишта
- васпитава у духу општег хуманистичког прогреса на начелу поштовања, чувања и богаћења културне и уметничке баштине, цивилизацијских тековина и материјалних добара свог народа и светске заједнице
- уводи ученике у проучавање језика као система
- уводи ученике у лингвистичка знања и појмове
- развија језички сензибилитет и изражајне способности ученика
- оспособљава ученике да теоријска знања о језику и правописној норми успешно примењују у пракси
- васпитава ученике у духу језичке толеранције према другим језицима
- развија знања у усменом и писменом изражавању
- подстиче ученике на усавршавање говорења, писања и читања, као и неговање културе дијалога
- оспособљава ученике да се успешно служе разним облицима казивања и одговарајућим функционалним стиловима у различитим говорним ситуацијама
Као што се види, бројни задаци наставе српског језика и књижевности који се остварују у току основношколског и средњошколског васпитно-образовног рада с ученицима скоцентрисани су на њихово оспособљавање да правилно говоре, читају и пишу, да схватају и тумаче језичке и књижевне појаве, да стечена знања примењују у пракси, да та настава при стицању знаја допринесе развоју њиховог језичког и литерарног сензибилитета, развоју њихових укупних интелектуалних снага и низа позитивних моралних особина. Тиме ова настава оспособљава ученике за доживљавање и схватање естетских и етичких вредности не само у књижевности већ и у осталим уметностима и што је још важније, у свакодневној језичкој комникацији и опхођењу са људма. Све то значи да ова настава има пресудан утицај на развој опште културе ученика и формиране његове личности.
САДРЖАЈ
1.ОПШТИ ДЕО: Принципи, методе, садржај и организација наставе
2.ПОСЕБАН ДЕО: Настава књижевности – Лирика у настави – Наставно тумачење епских дела – Драма као наставни проблем – Наставно тумачење књижевно-научне прозе – Домаћа лектира – Изучавање књижевнотеоријских и функционалних појмова – Место историје књижевности у настави књижевности
3. НАСТАВА ЈЕЗИКА И КУЛТУРА ИЗРАЖАВАЊА
4. ИНОВАЦИЈЕ У НАСТАВИ СРПСКОГ ЈЕЗИКА И КЊИЖЕВНОСТИ
5. ИСТРАЖИВАЧКИ РАД У МЕТОДИЦИ НАСТАВЕ СРПСКОГ ЈЕЗИКА И КЊИЖЕВНОСТИ
Детаљни подаци о књизиНаслов: Српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси
Издавач: Zmaj
Страна: 726 (cb)
Povez: meki
Писмо: ћирилица
Формат: 16,5x23,5 cm
Година издања: 2003
ИСБН: 86-489-0512-5