Konkurentska prednost
Konkurentska prednost je osnov poslovnih rezultata firme na konkurentskim tržištima. Međutim, posle više decenija dinamične ekspanzije i prosperiteta, mnoge firme su, u trci za rastom i diversifikacijom, izgubile iz vida konkurentsku prednost. Značaj konkurentske prednosti teško da bi mogao da bude veći nego što je to danas. Firme su u celom svetu suočene sa sporijim rastom, kao i sa domaćim i globalnim konkurentima koji se više ne ponašaju kao da je „kolač“ dovoljno veliki za sve.
Ova knjiga ispituje način na koji firma može da izgradi i održi konkurentsku prednost. Ona je nastala iz mojih istraživanja konkurentne strategije tokom poslednjih deset godina, kao i iz praktičnog rada u toj oblasti. Knjiga odražava moje sve dublje uverenje da neuspeh strategija mnogih firmi proističe iz njihove nesposobnosti da široku konkurentnu strategiju pretoče u određene akcione korake neophodne za sticanje konkurentske prednosti. Ovde iznete ideje usmerene su ka stvaranju mosta između formulisanja i primene strategije; one ta dva procesa ne tretiraju odvojeno kao što je to karakteristično za veći deo relevantne literature.
U mojoj prethodnoj knjizi, Konkurentna strategija, dat je okvir za analizu industrija i konkurenata. Pored toga, opisane su tri generičke strategije za postizanje konkurentske prednosti: liderstvo u troškovima, diferencijacija i fokus. Konkurentska prednost se usredsređuje na način na koji firma u praksi sprovodi generičke strategije. Kako firma stiče održivu troškovnu prednost? Kako se može razlikovati u odnosu na konkurente? Kako firma bira segment koji omogućava sticanje konkurentske prednosti zasnovane na fokusiranoj strategiji? Kada i kako može da stekne konkurentsku prednost primenom koordinirane strategije u odgovarajućim industrijama? Kako se u traganje za konkurentskom prednošću uključuje faktor neizvesnosti? Kako firma može da zaštiti svoju konkurentsku poziciju? To su samo neka od pitanja kojima će se ova knjiga pozabaviti.
Konkurentska prednost u suštini nastaje iz vrednosti koje je firma sposobna da stvori za svoje kupce. Ona može da se javi u vidu nižih cena od konkurentskih za podjednake koristi, ili kroz pružanje jedinstvenih koristi koje više nego neutrališu premijsku cenu. Ovde je iskorišćen instrument koji sam nazvao lancem vrednosti, da bi se razdvojile posebne, ali međusobne povezane aktivnosti kupaca, dobavljača i firme, koje stvaraju vrednost. Lanac vrednosti će biti lajt motiv ove knjige, a s njim i posebni izvori konkurentske prednosti i način na koji su povezani sa vrednošću za kupce.
Konkurentska prednost nije nov pojam. Na ovaj ili na onaj način, mnoge knjige posvećene poslovanju se njime direktno ili indirektno bave. Kontrola troškova je dugo bila u centru pažnje, kao i diferencijacija i segmentacija. Ova knjiga obuhvata mnoge discipline zato što marketing, proizvodnja, kontrola, finansije i mnoge druge aktivnosti u firmi utiču na njenu konkurentnost. Slično tome, na ovim temama se zasniva i duga tradicija istraživanja poslovne politike i industrijske ekonomije. Međutim, konkurentska prednost ne može u potpunosti da se razume ukoliko se sve ove discipline ne povežu u jedan holistički pogled na firmu kao celinu. Ja se nadam da ću svojim integralnim ispitivanjem svih izvora konkurentske prednosti omogućiti da se ona sagleda iz nove perspektive koja ne zamenjuje prethodna istraživanja, već se na njih nadovezuje. Nemoguće je navesti sve radove iz različitih disciplina koji su na neki način uticali na formiranje ideja iznetih u ovoj knjizi. Bez njih, ona ne bi bila moguća.
Konkurentska prednost namenjena je ljudima koji su odgovorni za strategiju firme i moraju da odlučuju o tome kako ostvariti konkurentsku prednost, kao i onima koji pokušavaju da bolje shvate firme i njihove poslovne rezultate. Potencijalni izvori konkurentske prednosti se nalaze svuda u firmi. Svako odeljenje, pogon, filijala, ili neka druga organizaciona jedinica imaju ulogu koja se mora definisati i razumeti. Svi zaposleni, ma koliko da su udaljeni od procesa formulisanja strategije, moraju da shvate svoju ulogu u ostvarivanju i održavanju konkurentske prednosti firme. Naučnici koji konkurenciju istražuju odvojeno od strategije, takođe treba da budu u mogućnosti da svoja istraživanja povežu s određenim opštim pojmom konkurentske prednosti. Nadam se da će svima njima ova knjiga biti dragocena.
Majkl E. Porter
Detaljni podaci o knjiziNaslov: Konkurentska prednost
Izdavač: Asee (Adizes)
Strana: 551 (cb)
Povez: tvrdi
Pismo:
Format: 15x21 cm
Godina izdanja: 2007
ISBN: 978-86-7668-029-9