Двобој као књижевни мотив
У студији Двобој као књижевни мотив Јован Попов, професор, преводилац, теоретичар и књижевни критичар, развејао је сваку методолошку сумњу у целисходност сличних путовања кроз светску књижевност и историју. Испративши двобој као мотив и тему, од Илијаде, преко народних и средњовековних епова, витешких романа, класицистичке драме и прозе руског и француског реализма, до романа Џозефа Конрада и Томаса Мана, аутор није остао у ексклузивном окружју књижевности (мада питање развоја жанровских и других литерарних особености овде није занемарено), већ је захватио и проблематику историје морала и општих погледа на свет људских заједница у различитим раздобљима и епохама. Ако је веровати Иви Андрићу, који каже да је у легендама и причама права историја човечанства, онда ћемо делиће ове „праве” историје свакако испратити у Поповљевој студији о двобоју.
Горана Раичевић
САДРЖАЈ
Предговор, 9
Зашто двобоји?, 13
I УСТАНОВЉАВАЊЕ ПРАВИЛА: ЕПСКИ ДВОБОЈИ, 23
1. Индивидуализација боја: Илијада, 25
2. Оружјем до правде: Песма о Роланду, 33
3. Између историје и бајке: српске народне песме, 38
4. Постмодерни додатак: Новаков десетерац, 48
II ЉУБАВ КАО ПОКРЕТАЧ: ДВОБОЈИ У ВИТЕШКОМ РОМАНУ, 56
1. Теоријско-историјски екскурс јуначки еп и витешки роман, 56
2. У славу обожаване даме: Ланселот и Парсифал Кретјена де Троа, 67
3. Весници пародије: Бесни Орландо и Дон Кихот, 88
III ДУЖНОСТ И ЧАСТ АРИСТОКРАТЩЕ: ДВОБОЈИ У КОРНЕЈЕВОЈ ДРАМИ, 106
1. Између породице и љубави: Cид, 113
2. Између отаџбине и породице: Хорације, 119
IV БУЂЕЊЕ ГРАЂАНСКОГ ЕГА: ДВОБОЈИ У ФРАНЦУСКОМ РОМАНУ 19. ВЕКА, 137
1."А сад је на нас двоје ред!": Стендал и Балзак, 140
2. Пародијски повратак витештва: Сентиментално васпитање, 159
V ЛИТЕРАРНОСТ ЖИВОТА И СМРТИ: ДВОБОЈИ У РУСКОМ РОМАНТИЗМУ, 169
1. Песник и бретер: Пушкин, 174
2. Карактер је човекова судбина: Љермонтов, 200
VI ПОЛИТИКА, ПСИХОЛОГИЈА И РЕАЛИЗАМ: ДВОБОЈИ КОД ТУРГЕЊЕВА И ДОСТОЈЕВСКОГ, 213
1. Еволуција мотива: Бретер и Очеви и дeцa, 218
2. Кад демон уђе у човека: Зли дycи, 229
3. Од подземља до просветљења: Записи из подземља, Кротка и Браћа Карамазови, 248
VII ГОДИНЕ ПРЕТЕЋЕГ ЗАТИШЈА: ПОСЛЕДЊИ ДВОБОЈИ, НЕСТАНАК ЈЕДНОГ СВЕТА, 271
1. Од науке до душевности: Чеховљев Двобој, 272
2. Обнова и преиспитивање војничког ритуала: Купринов Двобој, 287
3. Под сенком епохалних пораза: Мопасанов и Конрадов Двобој, 304
4. Идеологија између пародије и трагедије: Чаробни брег, 315
МЕТОДОЛОШКИ ЕПИЛОГ: ТЕМАТОЛОГИЈА ИЛИ ТЕМАТСКА КРИТИКА?, 332
1. Тематологија и компаратистика, 333
а) Оспоравања и превладавање отпора, 333
б) Афирмација у делу Ремона Трусона, 340
2. Тематска критика, 358
3. Завршни осврт, 366
Библиографија, 371
Литература, 375
Регистар имена, 383
О аутору, 395
Детаљни подаци о књизиНаслов: Двобој као књижевни мотив
Издавач: Akademska knjiga
Страна: 396 (cb)
Povez: тврди
Писмо: ћирилица
Формат: 13 x 22,5 cm
Година издања: 2012
ИСБН: 978-86-6263-017-9