MIKRO KNJIGA
    od 1984. god.
    Knjige▹PravoslavljeСвети оциЈустин ПоповићPravoslavljeУџбеници

    Prikaži 2 puta
    veću sliku


    Антропологија Переподобног Јустина Новог Ћелијског
    Аутор: Јерођакон Силуан (Мракић)
    Страна: -
    Остали детаљи
    Veličina slova: A A
    Уместо предговора: Одзив о Дисертацији АНТРОПОЛОГИЈА ПРЕПОДОБНОГ ЈУСТИНА ПОПОВИЋА г. Александра Мракића, Московска Духовна Академија, при одбрани научног степена Кандидата Богословља.

    Захваљујем се од свег срца на указаној ми части да по позиву учествујем у академском животу и раду овако високе богословске установе каква је Московска Духовна Академија. Такође честитам уваженом професору Г. Алексеју Иванович Сидорову и његовом студенту г. Александру Мракићу на избору овако значајног, дубоког и плодног савременог Православног богослова какав је новопрослављени Светитељ свега православља, Преподобни Отац Јустин Ћелијски, као и одбиру овако значајне и врло савремене теме – Хришћанске антропологије. И Свети Јустин Нови као врхунски богослов, и његова Христоцентрична антропологија, данас су итекако актуелни, не само за Православно богословље, него и уопште за савремену теолошку и философску мисао у свету на Истоку и Западу.

    Кандидатски рад Александра Мракића (Србина из Херцеговине, по рођењу из Аустралије, сада у Ваљеву, Србија), представља богословску студију која верно и документовано излаже и тумачи богословско учење Преподобног Оца Јустина Новог (Поповића) о човеку.

    Рад се, после Увода, дели на три дела и завршава се закључком. Увод садржи 3 параграфа: 1. Општи систематски део, 2. Библијско-светоотачки извори учења Оца Јустина, и 3. Критика хуманистичке антропологије. Овај 3 параграф је с правом истакнут као важан за схватање Христоцентричне антропологије Оца Јустина, како ће се даље у раду видети.

    Први део рада, под насловом Библијска антропологија Оца Јустина, говори о Јустиновом богословском схватању и тумачењу стварања човека, његовог састава од душе и тела, и даље о рајском и палом-греховном стању првог човека.

    Други део, Христолошка антропологија Оца Јустина, има 6 параграфа, и говори о Христовом Оваплоћењу као основи новозаветне антропологије; коју излаже и тумачи Преподобни Јустин; затим говори о препорођењу и облагодаћењу човека и његовом спасењу у Телу Христовом – Цркви, кроз Свете Тајне ( Крштење, Миропомазање, Евхаристија) и Свете Врлине, како то наглашава сам Јустин, са завршним параграфом 6: Аскетско-литургијски аспект Јустинове антропологије, и 7. параграфом: Уцрковљење и Охристовљење човека. Овај 7. параграф представља резиме другог дела ове студије и добро је обрађен.

    Трећи део Дисертације носи наслов: Обожење човека – есхатолошка антропологија О. Јустина, и има 4. параграфа: 1. Христолошко-еклисиолошки аспект Обожења човека; 2. Благодат као преображавајући и обожујућа сила; 3. Есхатолошки предокушај Обожења; 4. Човек у Царству Небеском у Христу, као завршетак испуњења Предвечног Савета Свете Тројице, кроз: а) Васкрсење, б) Преображење све твари као последица Христовог и нашег васкрсења у Христу в) Царство Небеско као Вечна Литургија.

    Сва три дела Дисертације обрађена су поприлично систематским (мада би то могло бити још боље обрађено), и кроз цео рад се верно и документовано, понегде селективно, излаже богословско-антрополошко учење Оца Јустина

    Пре свега аутор, и наравно његов научни руководитељ уважени проф. Алексеј Сидоров, добро су осетили актуелност теме о човеку, и нарочито новину Христолошке антропологије Св. Аве Јустина, коју он противставља површној, хоризонталној, иманентној и често безбожној хуманистичкој антропологији. Млади кандидат богословља правилно запажа да Јустинова критика хуманизма није била из предубеђења, незнања или ксенофобије, него је плод његовог дубоко људског и благодатно искуства и просветљеног сазнања стеченог у доживљају човека у Христу у Цркви, искуство које је наследио од Пророка, Апостола и Светитеља, а које дубоко људско искуство je присутно и код великих и дубоких људи, какав је био нпр. Достојевски. Аутор правилно запажа да О. Јустин не одбацује сасвим хуманизам, него се залаже за истински хуманизам, и то потврђује својим дубоко утемељеним ставом да ,,само Богохуманизам јесте истински Хуманизам. Јер, само је Богочовек истински и потпуно човек” (стр. 53).

    Аутор је умесно, са богословским осећањем, разделио учење О. Јустина о човеку на 3 основна момента: Протологија, Христологија, Есхатологија, што одражава троделност Божанског Домостроја о човеку: Стварање – Спасење – Обожење. Као у Светом Писму и Светоотачком учењу о човеку, тако и антропологија О. Јустина, у центру сваког од та три момента, или етапе, или периода, Божанске Икономије Свете Тројице о свету и човеку, налази се Богочовек Христос, као Творац, Спаситељ и Обожитељ човека и све твари. Отуда је антропологија Оца Јустина нераздељиво повезана са Христологијом, а то значи истовремено и са Еклисиологијом, јер се Христос, као Оваплоћени у Телу Бог Логос и Син Божији, у богословљу и искуство Апостола и Отаца, и Оца Јустина, поистовечује са Црквом као Саборним Телом Његовим. Аутор то констатује: ,,Тајна човека скривена је у тајни Богочовека“ (стр.111). ,,Тајна Христа открива се као тајна Цркве“ (стр. 134; ср. Такође стр. 156: ,,Света Евхаристија јесте Црква“. У том смислу изузетно значење у раду има 7. параграф другог дела: Уцрковљење и Охристовљење човека (стр. 179 – 181), у којем је верно схваћена и пренета богословска интуиција и мисао Оца Јустина, а такође је правилно истакнута и у 7. параграфу трећег дела: Христолошко-еклисиолошки аспект Обожења (стр. 182).

    Млади аутор је, дакле, правилно схватио Оца Јустина и верно изложио његово богословље о човеку, које је плод Јустиновог доживљеног и осазнаног богооткривеног учења и благодатног искуства Цркве, израженог кратко и јасним речима: ,,сва тајна човека и света садржи се у Тајни Христа Богочовека“

    Ако и има извесне недоречености и недовољне систематичности у овом студентском раду, или понегде нејасности у језику, стилу и терминологији, треба напоменути да се слични недостаци донекле могу сусрести и у неким делима Оца Јустина, коме систематичност у излагању својих мисли није јача карактеристика, а језик и стил су му често више поетски и литургијско-доксолошки, него ли систематско-академски. Аутор у напомени на стр. 3 умесно запажа и говори о ,,многим новим богословским терминима и неологизмима“ код О. Јустина, и наводи неке примере, као што су: облагодаћење, охристовљење; и такође: обогочовечење и ологошење (стр. 118). Тако на стр. 154 наводи Јустинове речи: ,,Причешћујући се у Евхаристији човек се уцрквењује, сједињује се са Богочовеком, улази у сами живот Богочовека“, и цитира и он, као и О. Јустин, 2Петр. 1,4: ,,причасници Божанске природе“. (Упореди такође и стр. 185; ,,Категорија богочовечности“). Недостатком у овом раду младог аутора треба сматрати и понекад уопштено цитирање ,,по учењу Светих Отаца“, или само ,,По Оцима“ (што је понекад случај и код самог Јустина), а да се притом не наводи конкретно име некога од Отаца или пак дело и место код Отаца, које би сведочило о томе. (Тако нпр. На стр. 191 стоји: ,,По речима Св. Симеона Новог Богослова благодат је слобода“ – али недостаје извор, тј. дело цитираног Оца). Ови недостатци, надамо се, биће лако исправљени приликом штампања овог иначе вредног студентског рада.

    Аутор правилно указује на постојеће у учењу Оца Јустина о човеку истицање значаја Светих Тајни, и на тај начин подвлачи мистириолошки/светотајински, тј. еклисиолошки карактер Јустинове антропологије. Исто треба рећи и за Јустиново наглашавање значаја Светих Врлина у антропологији, што млади аутор такође истиче у своме раду, показујући тако аскетско-литургијски карактер антропологије овог великог српског и православног богослова, чиме је он близак Светим Оцима попут Григорија Богослова, Макарија Египатског и Максима Исповедника. О томе, тј. о светотајинском и морално-етичком карактеру бића и живота човека, аутор, по Оцу Јустину, говори у другом делу, параграф 5: Узрастање човека у Христу Цркви помоћу Светих Тајни и Божанских Добродетељи. Овим се, наравно, истовремено наглашава место и улога Духа Светог у антропологији, што Отац Јустин често наглашава, и млади кандидат богословља, иако не увек довољно.

    Врло је значајан трећи део Дисертације – Есхатолошка антропологија, тј. учење Јустина Поповића о Обожењу човека, које започиње у Цркви као Богочовечанском Телу Христа и Заједници Духа Светога, и, испуњује се у Васкрсењу човека и све творевине у Царству Небеском, кој је и Царство Свете Тројице. Тај Есхатон је, по Оцу Јустину, и нашем аутору, Вечера Царства, тј. Вечна Литургија, што је позната тема великих Отаца као што су Св. Максим Исповедник и Св. Николај Кавасила. Taj догађај-тајна јесте истовремено испуњење Предвечне Воље Божије о anakefaleosisu = возглављењу = сједињењу свих и свега у Христу, што је омиљена тема Св. Апостола Павла, нарочито у Посланици Ефесцима (1,10). Уопште треба рећи да Јустиново тумачење Посланице Ефесцима Апостола народа јест једно од најбољих тумачења ове посланице и особито је поткрепљено бројним Светоотачким местима (што се не може рећи и за његово тумачење, нпр., Посланица Коринћанима).

    Закључак ове дисертације успешно своди резултате целога рада. После тога следи опширни списак употребљених извора и литературе (на српском, руском и енглеском језику) из којег се види академска образованост младог кандидата богословља.

    Потсећајући на оно што и сам аутор закључује, да Отац Јустин није писао систематско учење о човеку, иако је то покушао донекле у својој 1. књизи Догматике, писаној иначе, како и аутор запажа, као обавезни уџбеник при аспиратури за доцента на Богословском факултету у Београду понављамо да је извесна ,,несистематичност“ присутна и у овом раду младог богослова, али додајемо да то није битан недостатак овога рада. Јер, ако бисмо тако ценили, онда би могли слично рећи нпр., и за Догматику Светог Јована Дамаскина. Код Светог Дамаскина, као и код Оца Јустина, па и код нашег кандидата богословља, није у првом плану ,,систематско богословље“ о човеку, у смислу уско схваћеног академског дискурса, или трактата, него је на делу надахнуто сведочење о небоземној тајни човека, Богом започетог при Стварању и у Христу Богочовеку довршеног као испуњењу вечног плана Бога Љубави, Који је човека, као најмилије и најсложеније створење Своје, позвао из таме на чудесну Светлост Своју, да објавимо Врлине Његове и постанемо причасници Божанске природе, тј. заједничари у великом и славном Сабору Бога Тројице, као обожених синова, сабраних око Јединородног Сина и Бога, Првородног међу многом браћом, благодаћу Духа Учитеља, у Цркви Бога Живога и Истинитога и Бесмртнога.

    На крају предлажемо уваженој Дисертацији Комисији да Кандидатски рад г. Александра Мракића прихвати са позитивном оценом, јер његов рад то и заслужује. У случају објављивања, тј. штампања ове Дисертације, препоручујемо добру лектуру, коректуру и редактуру текста, да би иначе несумљиве вредности ове студије дошле до још већег изражаја.

    +Епископ Атанасије (Јевтић), умировљени Херцеговачки,
    Заслужни професор Богословског Факултета СПЦркве у Београду

    Ова дисертација са оргиналним насловом: Антропологија Преподобног Јустина Поповића, одбрањена је на Московској Духовној Академији, 19. новембра 2010. године под менторством врсног патролога и Црквеног историчара др Алексеја Ивановича Сидорова, а под стручном богословском комисијом од шеснаест чланова, у чијем саставу је био и његово Преосвештенство Епископ Атанасије (Јевтић), умировљени Херцеговачки, којег је Академија позвала да учествује у одбрани рада, и то у улози спољног рецезента-апонента, као најстручнијег познаваоца богословског дела Преподобног Јустина Ћелијског.

    Јерођакон Силуан Мракић је рођен 17.09.1979. године у Сиднеју, Аустралија. Завршио је Богословију Светог Петра Цетињског на Цетињу, Богословски институт Српске Православне Цркве у Београду и Московску Духовну Академију на којој је стекао звање Кандидат Богословља. Замонашен је у манастиру Пустиња код Ваљева 18. децембра 2010. уочи Светог Николе, а рукоположен је у чин јерођакона 19. децембра 2010. на дан светог Николаја Мирликијског Чиудотворца. Секретар је Црквеног суда Епархије ваљевске и сабрат Епископа ваљевског Г. Милутина.

    Извор: Епархија ваљевска


    Детаљни подаци о књизи
    Наслов: Антропологија Переподобног Јустина Новог Ћелијског
    Издавач: Епархија ваљевска
    Povez: meki
    Писмо: ћирилица
    Формат: 14×20 cm
    ИСБН:
    RASPRODATO
    U pripremi je obnovljeno izdanje
    Ako želite da vam javimo kada bude u prodaji:

    Prijavite se ovde da biste mogli da rezervišete.






    Kupljeno uz ovu knjigu

    Vladeta Jerotić: Izabrana dela 1-16
    16500 din.

    Ocene i mišljenja čitalaca
    Budite prvi koji će svoje mišljenje podeliti sa drugima (morate biti prijavljeni)


    Pitanja, odgovori, mišljenja...
    Poruku poslaoPoruka

    Vaše pitanje
    ili odgovor

    MIKRO KNJIGA D.O.O.
    Kneza Višeslava 34, 11030 Beograd, Srbija
    e-pošta: prodaja(а)mikroknjiga.rs
    Komercijalna banka: 205-33117-65
    Matični broj: 07465181
    Šifra delatnosti: 5811
    PIB: 100575773
    Dokumenti o identifikaciji

    © Mikro knjiga 1984-2024