МИКРО КЊИГА
    од 1984. год.
    ✚ Православни подсетник
    ♥ Lista želja
    Билтен
    Форум
    Контакти и питања
    Knjige▹PravoslavljeБогословљеPravoslavljeИсторија црквеPravoslavljeТеологија

    Prikaži 1.9 puta
    veću sliku


    Византијско богословље: историјски токови и догматске теме
    Аутор: Џон Мајендорф
    Страна: 320
    Остали детаљи
    Veličina slova: A A
    У тренутку када смо опкољени предрасудама старих и нових верника и када мислимо да знамо све о хришћанству (о коме најмање знамо управо тада када помислимо да смо спознали све), дело Јована Мајендорфа "Византијско богословље" (Историјски токови и догматске теме), прави је читалачки избор. Мајендорф је био један од најзначајнијих православних богослова у другој половини XX века, а широко образовање стекао је студирајући у Паризу, на Сорбони и Св. Сергију. Током живота предавао је на Академији Св. Владимира у Њујорку. Мајендорф сматра да је задатак православног богословља да сведочи о ономе што је у хришћанству суштинско и непролазно, без обзира на социјалне структуре или историјске услове. У овом делу, он објашњава да црква мора да остане оно што јесте - место где човек има приступ истини, као и аутентичној слободи у Богу, јер нас, по Библији, "једино истина чини слободнима".

    "Византијско богословље" прво издање објавио је "Плато", а за превод са енглеског побринуо се Јован Дј. Олбина.

    Садржај

    Предговор за српско издање, 9

    Увод, 11
    Карактер и извори византијског богословља, 11
    1. Хронолошке грание,13
    2. Живо предање, 15
    3. Свето Писмо, егзегеза, критерији, 19
    4. Богословље, позитивно и негативно, 25

    ИСТОРИЈСКИ ТОКОВИ, 29

    Византијско богословље после халкидонског сабора, 31
    1. Егзегетска традиција, 33
    2. Философске тенденције, 37
    3. Проблем оригенизма, 40
    4. Псеудо - Дионисије, 42
    5. Литургија, 45

    Христолошки проблеми, 49
    1. Монофизит, 51
    2. Доследни диофизит, 52
    3. Кирилов Халкидонци, 52
    4. Оригенисти, 53

    Иконоборачка криза, 63
    1. Настанак покрета, 63
    2. Иконоборачко богољубље, 65
    3. Православна теологија иконе: Јован Дамаскин и Седми сабор, 66
    4. Православа теологија иконе: Теодор Студит и Никифор, 69
    5. Трајни значај проблема, 74

    Монаси и хуманисти, 79
    1. Теодор Студит, 81
    2. Фотије (око 820-око 891), 85
    3. Михаило Псел (1018-1078), 89
    4. Осуда Јована Италоса (1076-1077, 1082), 91

    Монашко богословље, 95
    1. Порекло монашке мисли: Евегрије и Макарије, 96
    2. Велики духовни Оци, 99
    3. Опозиција световној философији, 103
    4. Хришћанска вера као доживљај: Симеон Нови Богослов, 105
    5. Богословље исихазма: Григорије Палама, 108

    Еклисиологија: канонски извори, 113
    1. Сабори и Оци, 114
    2. Царско законодавство, 117
    3. Кодификација црквеног права, 119
    4. Ауторитативни коментари и критика, 120
    5. Синодски и патријаршијски декрети, 123
    6. Икономија (оикономиа), 125

    Раскол између истока и запада, 129
    1. Филиокве, 130
    2. Друге контроверзије, 134
    3. Власт у Цркви, 137
    4. Две идеје о примату, 141
    5. Значај раскола, 142

    Сусрет са западом, 145
    1. Кантакузенов кружок, 145
    2. Хуманисти и Томисти, 147
    3. Паламистичко богословље: Никола Кавасила, 151
    4. Флоренција, 154

    Lex Оранди, 161
    1. Велика црква Цариграда, 162
    2. Литургички кругови, 168
    3. Химнологија, 171

    ДОГМАТСКЕ ТЕМЕ, 175

    Стварање, 179
    1. Створитељ и створење, 179
    2. Божански план, 181
    3. Динамизам стварања, 184
    4. Освећење природе, 186

    Човек, 191
    1. Човек и Бог, 191
    2. Човек и свет, 194
    3. Природни грех, 198
    4. Нова Ева, 203

    Исус Христос, 207
    1. Бог и човек,208
    2. Искупљење и обожење, 218
    3. Теотокос, 225

    Свети Дух, 229
    1. Дух у стварању, 230
    2. Дух и човеково искупљење, 232
    3. Дух и Црква, 236
    4. Дух и човекова слобода, 239

    Тројични Бог, 243
    1. Јединство и тројичност, 245
    2. Ипостас, суштина, енергија, 251
    3. Живи Бог, 254

    Светотајинско богословље: круг живота, 257
    1. Број светих тајни, 257
    2. Крштење и миропомазање, 259
    3. Покајање, 262
    4. Брак, 265
    5. Лечење и смрт, 268

    Евхаристија, 271
    1. Симболи, слике и реалност, 271
    2. Евхаристија и Црква, 278

    Црква у свету, 285
    1. Црква и друштв, 286
    2. Црквена мисија, 291
    3. Есхатологија, 294

    Закључак антиномије, 301
    Библиографија, 305

    Предговор за српско издање

    Данас је задатак православног богословља да сведочи оно што је у хришћанству суштинско и непролазно. Без обзира на со- цијалне структуре или историјске услове, Црква мора да остане оно што јесте - место где човек има приступ Истини, а и аутен- тичној слободи у Богу, јер нас Истина чини слободним (Јн. 8,32).Зашто смо заинтересовани за византијско богословље и ви- зантијску цивилизацију, када су Византијско царство и византиј- ска цивилизација ствари далеке прошлости? Зар не би требало оставити проучавање Византије археолозима, а византијске спо- менике ограничити на музеје? То би, заиста, било неизбежно да православно богословље није суштински повезано са Предањен и да Византија није била само један од национално ограничених и пролазних облика хришћанске културе.

    За православне хришћане, Предање је битно важно стога што оно није прости конзерватизам или верност прошлости као та- квој. Не може се сачувати Свето Предање, а да се при том стал- но не чини напор да се оно издвоји од људског предања, које је супротно заповести Божијој (Мк. 7, 8). Није све у хришћанској прошлости вредно да буде сачувано:очишћење и критички суд су битни услов за доследно и аутентично чување Истине. Тако, неопходно је проучавање прошлости, нарочито византијске про- шлости, јер нам то помаже да увидимо ону непроменљиву, до- следну и ослобађајућу Истину, која се налази у Светом Предању.

    С друге стране, Византија је столећима била колевка Источ- ног хришћанства. Отуда су свети Кирило и Методије донели еванђеље Словенима, а свети Сава, специјално Србима. Хри- шћанска Византија не представља просто грчку цивилизацију (мада су Словени често имали обичај да своје учитеље називају грцима). Византијци су прихватили дела кападокијских Отаца, светог Кирила Александријског и светог Лава Римског као кри- териј своје богословске мисли. Њихова литургија је уобличенау Антиохији и Јерусалиму.Њихово посебно призвање било је да створе и одрже синтезу мишљења старих хришћанских школа, одбацујући само она која се нису подударала са православљем. Способност Византијаца да тако поступају била је заснована на најбољим традицијама римског универзализма и источног ка­ толичанског поимања хришћанског предања. Истина је оно што уједињује. Јерес је оно што раздваја и дели... Интересантно је да је главна замерка византијских богослова римском папству била да монополизује и локализује Истину, као да је свети Петар вр- шио своју апостолску мисију само у Риму и као да његово учење није било учење свих помесних цркава.

    Баш стога је за нас православне,чак и данас,легитимно и нео- пходно да на списе византијских Отаца Цркве гледамо као на темељ на коме треба да се изграђује наше сведочење. У њихово време, када су говорили својим савременицима, они су очували и објаснили апостолску веру. Ми смо позвани да то исто чинимо у наше време, служећи се новим језиком и, често, новим идејама. Заиста, ако ми једноставно понављамо изразе и идеје прошлости или изграђујемо представу о нашој Цркви као некаквом антич- ком рудименту Византијског царства , чак и најдобронамренији од наших савременика - неће нас слушати. Ипак, ако нисмо до- следни суштинској и непроменљивој садржини вере, израженом у православном наслеђу Византије, нећемо бити ништа више од звона које звони (I Кор. 13, 1) производећи звуке који се подуда- рају само са изменљивим и контрадикторним обрасцима овога света.

    Желим да изразим своју дубоку благодарност свима онима који су ми учинили част тиме да моја књига буде доступна браћи и сестрама у вери у Србији, а посебно Његовом Преосвештен- ству Сави, епископу шумадијском и господину Јовану Олбина. Нама који смо позвани да поучавамо и проповедамо у земљама Запада, веома је важно духовно заједничарство са мајкама - цр- квама православног Истока, а међу њима са уваженом Српском црквом. Мени као писцу ништа не може дати већу радост него ово заједничарсвто.

    John Meyendor


    Детаљни подаци о књизи
    Наслов: Византијско богословље: историјски токови и догматске теме
    Издавач: Каленић
    Страна: 320 (cb)
    Povez: meki
    Писмо: ћирилица
    Формат: 14,5 x 20,5 cm
    Година издања: 2008
    ИСБН: 978-86-84183-22-6
    RASPRODATO
    Nije u planu obnavljanje izdanja





    Kupljeno uz ovu knjigu

    Апологетика
    890 din.

    Апостол: Са антифонима уз Господње празнике
    500 din.

    LEX ORANDI - литургијско богословље и литургијски препород
    550 din.

    Vaseljenski sabori
    1800 din.

    Васељенски сабори: одабрана документа
    1250 din.

    Седам стубова премудрости: Историја Васељенских сабора
    1400 din.

    Ocene i mišljenja čitalaca
    Budite prvi koji će svoje mišljenje podeliti sa drugima (morate biti prijavljeni)


    Pitanja, odgovori, mišljenja...
    Prijavite se ovde i pošaljite vaša mišljenja i pitanja našim urednicima i čitaocima

    Poruku poslaoPoruka
    MIKRO KNJIGA D.O.O.
    Kneza Višeslava 34, 11030 Beograd, Srbija
    e-pošta: prodaja(а)mikroknjiga.rs
    Komercijalna banka: 205-33117-65
    Matični broj: 07465181
    Šifra delatnosti: 5811
    PIB: 100575773
    Dokumenti o identifikaciji

    © Mikro knjiga 1984-2024