MIKRO KNJIGA
    od 1984. god.
    Knjige ▹ Računari i InternetSigurnost | Vazduhoplovstvo

    (veća slika)

    Preuzmite delove knjige
    Uvod
    Poglavlje 1
    Pad računara: kad avionski sistemi otkažu
    Autor: Tom Dieusaert
    Izdavač: Mikro knjiga
    Strana: 182
    Ostali detalji

    A A A
    Zamislite da ste u avionu na visini od 10 kilometara. Avion iznenada, naizgled bez razloga, obara nos i naglo ponire prema okeanu. Ili zamislite da autopilot, protiv volje članova posade, pri uzletanju iznenada prevede avion u poniranje i sruši avion na pistu. Zvuči kao naučna fantastika? Ne, ovo se već dogodilo u ­stvarnosti. I postoji verovatnoća da se tako nešto dogodi ponovo, u doba kada se vazduhoplovna industrija sprema za novu eru putničke avijacije: avione bez pilota.

    Belgijski novinar Tom Dieusaert je istražio nekoliko katastrofalnih udesa u kojima su avionski računari ”sludeli” pilote: Er Fransov let 447, let Q8501 kompanije Air Asia, Lufthanzin let 1829 i Kvantasov let 72.

    Dieusaert je sproveo detaljno istraživanje sveta modernog vazduhoplovstva, režima leta i avionike. Autor upoznaje čitaoce sa ovom tematikom kroz uzbudljivu priču o tome kako je nastao prvi komercijalni fly-by-wire avion i kako je ova tehnologija postepeno ”izgurala” pilote iz kokpita.

    ”Pad računara” je fascinantna priča… priča koju verovatno nećete pronaći na stranicama avio-magazina.

    O autoru
    Tom Dieusaert (1967) rođen je u Belgiji, više od 20 godina živi u Južnoj Americi. Do sada je izdavao knjige na holandskom, španskom i engleskom jeziku, između ostalih i od kritičara pohvaljenu ”The Beetle Diaries”.

    Sadržaj

    Predgovor, v
    Uvod, 1
    POGLAVLJE 1: Let 447 Er Fransa završava u Atlantskom okeanu, 7
    POGLAVLJE 2: Nedoumice i vinovnici, 23
    POGLAVLJE 3: Slučaj Habshajm i njegov epilog, 45
    POGLAVLJE 4: Boingova izdaja: Let JT610 Lajon Era i Let 301 Itiopijan Era, 73
    POGLAVLJE 5: Er Ejža Q8501: Piloti i automatizacija, 95
    POGLAVLJE 6: Šta misle piloti?, 111
    POGLAVLJE 7: Šest letova koji su nagovestili udese Boinga 737 MAX, 129
    POGLAVLJE 8: Ljudska greška ili neispravni uređaji?, 145

    DODATAK
    Rečnik: Osnovna vazduhoplovna terminologija korišćena u ovoj knjizi, 155
    Organizacije i institucije, 171
    Nacionalni odbori za bezbednost, 173
    Zahvalnica autora, 175
    Zahvalnica prevodioca, 176


    Predgovor
    Poslednjih 50 godina vazduhoplovstvo se veoma dinamično razvija u svim svojim aspektima, a posebno u automatskom upravljanju letom i automatizacijom sistema aviona. Taj vremenski period sam proveo kao aktivni komercijalni pilot i instruktor na avionima Mc Donnell Douglas (DC-9), Boing (707, 737-300, 737-800NG) i Erbas (A320) u više različitih kompanija širom sveta.

    Svaka promena tehnologije i drastično povećanje obima saobraćaja je zahtevalo neophodne promene u organizaciji vazduhoplovnih kompanija, posebno u sistemu selekcije, obuke i provere letačkog osoblja. Naglo povećanje obima saobraćaja prouzrokovalo je ogromnu potrebu za novim pilotima koju postojeći sistemi selekcije i školovanja nisu mogli da zadovolje. Nemilosrdna borba za tržiste između Boinga i Erbasa kao vazduhoplovnih kompanija dovodi do fabrikovanja novih pilota uz bitno promenjene uslove. Zdravstveni kriterijumi postaju mnogo blaži, pilotske akademije umesto minimum dve godine traju maksimum godinu dana, a kapetan se postaje posle tri do četiri godine letenja u saobraćaju. Limiti u broju sati koje pilot može da leti se drastično povećavaju.

    Kada sve ovo uzmemo u obzir (uz mnogo drugih izazova), a posebno prelazak sa analognih instrumenata na digitalne (glass cockpit) i prelazak sa klasičnih sistema komandi na fly-by-wire sistem, možemo da razumemo večnu dilemu i pitanja koja autor ove izuzetno zanimljive knjige otvara.

    Autor na veoma stručan i zanimljiv način analizira zvanične izveštaje o udesima za koje su okrivljeni piloti i ukazuje na mnogo drugih elemenata koji nisu uzeti u obzir zbog intreresa velikih korporacija. Suštinsko pitanje na koje autor ove knjige traži odgovor je da li ogroman broj kompjutera u modernim avionima, osim što bitno olakšava posao pilotima, doprinosi (kao još uvek nesavršen sistem) i značajno utiče na udese koji su se desili. Moć kompjutera da donosi odluke i komanduje avionom bez znanja pilota je već prouzrokovalo niz katastrofanih udesa (AF296, Bangalor, Er Ejža, Lajon Er JT610, Itiopijan Er 301…).

    Na osnovu svog skromnog iskustva mislim da pilotu mora biti omogućeno da u svakoj fazi leta može da preuzme komande i ima prioritet nad svakim nivoom automatizacije. Potpuno se slažem sa kapetanom Norberom Žakeom koji je posle udesa AF296 rekao:
    „Za razliku od ljudskog bića, računar ne može da reaguje na neočekivano. A u avijaciji, neočekivano je uvek sigurno.”

    Preporučujem ovu knjigu svakom pilotu kao i svima koji se bave, ili ih interesuje vazduhoplovstvo.

    Kapetan Velibor Slavuj
    TRI/TRE B737 300-900
    Beograd, decembar 2020.


    Detaljni podaci o knjizi
    Naslov: Pad računara: kad avionski sistemi otkažu
    Izdavač: Mikro knjiga
    Strana: 182 (cb)
    Povez: meki
    Pismo: latinica
    Format: 14 x 20 cm
    Godina izdanja: 2020
    ISBN: 978-86-7555-447-9
    Izdavač originala: Tom Dieusaert
    Naručite
    Cena: 1.200 RSD
    Vaša cena: 960 RSD
    Cena za inostranstvo:
    10,00 EUR
    Kom.:
    ili
    Naručite telefonom:
    +381 11 3055010
    +381 11 3055015

    Korišćeni primerci
    600,00 RSD
    Cena za inostranstvo:
    6,00 EUR
    Kako rezervisati?





    Kupljeno uz ovu knjigu

    Pilotska knjiga: Vodič kroz osnovnu školu letenja
    1600 din.

    Ocene i mišljenja čitalaca
    Budite prvi koji će svoje mišljenje podeliti sa drugima (morate biti prijavljeni)


    Pitanja, odgovori, mišljenja...
    Prijavite se ovde i pošaljite vaša mišljenja i pitanja našim urednicima i čitaocima

    Poruku poslaoPoruka
    MIKRO KNJIGA D.O.O.
    Kneza Višeslava 34, 11030 Beograd, Srbija
    e-pošta: prodaja(а)mikroknjiga.rs
    Komercijalna banka: 205-33117-65
    Matični broj: 07465181
    Šifra delatnosti: 5811
    PIB: 100575773
    Dokumenti o identifikaciji

    © Mikro knjiga 1984-2021