Visual Basic 6 za neupucene





Uvod, 1

Deo I:  Izrada programa u Visual Basicu 6, 7
    Poglavlje 1:  Kako radi Visual Basic, 9
      Pisanje programa u Visual Basicu 6, 9
      Razvojni ciklus Visual Basica, 10
      Izrada lepog korisnickog interfejsa, 12
      Definisanje svojstava koja ce vas korisnicki interfejs uciniti jedinstvenim, 12
      Pisanje BASIC koda, 13

    Poglavlje 2:  Korisnicki interfejs Visual Basica, 15
      Ucitavanje Visual Basica, 15
      Otpocinjanje novog programa, 16
      Ucitavanje postojeceg programa, 17
      Dobro dosli u korisnicki interfejs Visual Basica, 18
      Zatvaranje i otvaranje prozora, 20
      Promena velicine i pomeranje prozora, 20
      Privezivanje prozora, 21
      Izlazak iz Visual Basica, 22

    Poglavlje 3:  Projektovanje vaseg prvog korisnickog interfejsa, 23
      Uobicajeni delovi korisnickog interfejsa, 23
      Crtanje objekata pomocu Visual Basica, 24
      Crtanje vaseg prvog korisnickog interfejsa od samog pocetka, 26
      Definisanje svojstava korisnickog interfejsa, 29
      Cemu sluze svojstva, 29
      Promena parametara za svojstva, 29
      Omogucavanje Visual Basicu da automatski napravi korisnicki interfejs, 33

    Poglavlje 4:  Pisanje BASIC koda, 41
      Sta je BASIC kôd?, 42
      Pisanje programa korak po korak, 42
      Biranje objekata i dogadjaja, 43
      Pisanje procedura za dogadjaje u Visual Basicu, 44
      Sta moze da uradi BASIC kôd?, 47
      Kako radi procedura za obradu dogadjaja u Visual Basicu, 48
      Pisanje koda za vas prvi Visual Basic program, 49


Deo II:  Izrada korisnickog interfejsa, 53
    Poglavlje 5:  Dizajn za korisnicki interfejs, 55
      Pre nego sto napravite korisnicki interfejs, 55
      Upoznajte svog korisnika, 56
      Usmerite korisnika, 56
      Neka izbori budu ocigledni, 57
      Oprastajte, 57
      Neka bude jednostavno, 58
      Projektovanje korisnickog interfejsa u Visual Basicu, 58
      Crtanje objekta, 60
      Upotreba prozora svojstava, 61
      Dodeljivanje imena objektima, 62
      Izrada prateceg teksta za objekte, 64
      Pomeranje objekata na ekranu, 70
      Brisanje objekata sa lica zemlje, 71
      Kopiranje objekata (posto ste previse umorni da biste crtali nove), 71
      Odabiranje vise od jednog objekta radi pomeranja, kopiranja ili brisanja, 72
      Promena velicine objekata, 73
      Definisanje svojstva TabIndex za objekte, 74
      Nedostupni objekti, 75
      Kako se objekti cine nevidljivima, 76
      Dodavanje malih saveta objektu, 77
      Izmenite sami prateci tekst, 78

    Poglavlje 6:  Obrasci i dugmad, 81
      Izrada obrasca, 81
      Snimanje obrazaca, 83
      Pregledanje razlicitih obrazaca, 84
      Postavljanje obrasca pomocu prozora za rasporedjivanje elemenata, 85
      Oivicavanje obrazaca, 86
      Povecavanje i smanjivanje obrazaca, 88
      Uklanjanje obrazaca, 89
      Kontrolni okvir, 90
      Uklanjanje kontrolnog menija, 90
      Izbor ikone za kontrolni meni obrasca, 90
      Izbor obrasca koji se prvi prikazuje, 91
      Zadavanje jedinica mere u obrascu, 91
      Pritiskanje dugmadi, 92
      Vrste dugmadi, 93
      Pravljenje dugmadi, 94
      Prikazivanje lepih ikona na komandnoj dugmadi, 95
      Promena velicine dugmeta sa slikom, 96
      Izrada podrazumevanog komandnog dugmeta, 96
      Definisanje dugmeta Cancel, 97
      Grupisanje komandnih dugmadi, 98

    Poglavlje 7:  Liste i dugmad za izbor opcija, 101
      Izrada polja za potvrdu i radio-dugmadi, 101
      Poravnavanje polja i dugmadi, 102
      Grupisanje polja za potvrdu, 102
      Grupisanje radio-dugmadi, 104
      Dodavanje ikona poljima za potvrdu i radiodugmadi, 105
      Ponuda vise mogucnosti izbora pomocu lista i kombinovanih lista, 106
      Izrada lista i kombinovanih lista, 107
      Stilovi za kombinovane liste, 108
      Dodavanje stavki u liste i kombinovane liste, 109
      Isticanje podrazumevanih stavki, 111
      Uredjivanje stavki u listi ili kombinovanoj listi, 112
      Uklanjanje stavki iz liste ili kombinovane liste, 114
      Prikazivanje polja za potvrdu u listama, 114
      Izrada visestubacnih lista, 116
      Ulepsavanje nabrojanih stavki, 116

    Poglavlje 8:  Okviri za tekst, 119
      Izrada okvira za tekst, 120
      Oivicavanje okvira za tekst, 120
      Prikazivanje reci u okviru za tekst, 121
      Poravnavanje teksta u okviru za tekst, 122
      Prelamanje teksta u okvirima za tekst, 123
      Dodavanje horizontalnih i vertikalnih traka za pomeranje u okvire za tekst, 124
      Izrada okvira za lozinku, 125
      Ogranicavanje duzine teksta, 126
      Promena fontova, velicine i stilova teksta, 126
      Bojenje okvira za tekst, 128

    Poglavlje 9:  Trake za pomeranje i natpisi, 131
      Izrada traka za pomeranje, 132
      Postavljanje maksimalnih i minimalnih vrednosti u traci za pomeranje, 132
      Gde se klizac pojavljuje u mojim trakama za pomeranje?, 133
      Kretanje klizaca, 134
      Izrada natpisa, 136
      Oivicavanje natpisa, 137
      Promena velicine natpisa, 137
      Poravnavanje teksta u natpisu, 138
      Prelom teksta u natpisu, 139

    Poglavlje 10:  Lepe geometrijske slike i objekti, 141
      Izrada slika, 141
      Prikazivanje slika u okvirima za grafiku ili u okvirima za sliku, 142
      Oivicavanje okvira za grafiku i okvira za sliku, 143
      Promena velicine okvira za grafiku ili okvira za sliku, 144
      Promena velicine slika, 144
      Automatska promena velicine okvira za grafiku, 145
      Bojenje okvira za grafiku, 145
      Linije, krugovi i ostali geometrijski kosmari, 146
      Izrada linija, 147
      Izrada krugova i pravougaonika, 147
      Promena boja linija i ostalih geometrijskih slika, 148
      Promena debljine linija, 148
      Promena izgleda linija, krugova i pravougaonika, 149
      Promena duzine i polozaja linija, 150
      Promena velicine krugova, pravougaonika i drugih geometrijskih slika, 151
      Popunjavanje geometrijskih slika bojama i lepim sarama, 152
      Promena boje pozadine, 153
      Probajte samostalno da promenite velicinu objekta, 154


Deo III:  Izrada menija, 157
    Poglavlje 11:  Izrada i uredjivanje padajucih menija, 159
      Osnovni elementi linije menija, 159
      Izrada menija za korisnicki interfejs, 161
      Dodeljivanje imena menijima, 162
      Izrada naslova menija, 164
      Dodavanje i brisanje naslova i komandi menija, 165
      Izrada komandi menija koje se nalaze pod naslovima menija, 166
      Premestanje naslova i komandi u meniju, 167
      Ulepsavanje menija, 168
      Postavljanje linija za razdvajanje u menije, 168
      Dodeljivanje tastera za precice, 169
      Postavljanje znakova za potvrdu pored komandi menija, 171
      Nedostupnost komandi menija, 172
      Uklanjanje komandi menija, 174

    Poglavlje 12:  Podmeniji, rastuci meniji i iskacuci meniji, 175
      Pravljenje podmenija, 175
      Promena naziva stavke menija tokom izvrsavanja programa, 177
      Projektovanje dinamicki rastucih menija, 178
      Izrada iskacucih menija, 180
      Zadavanje polozaja iskacucih menija, 181
      Definisanje desnog tastera misa za rad sa iskacucim menijima, 182

    Poglavlje 13:  Okviri za dijalog, 185
      Izrada jednostavnog okvira za dijalog, 185
      Dodavanje ikona u okvir za dijalog, 186
      Zadavanje broja i vrste komandih dugmadi u okviru za dijalog, 188
      Koje komandno dugme je korisnik odabrao u okviru za dijalog?, 188
      Cesto korisceni okviri za dijalog, 189
      Prikazivanje okvira za dijalog Open, 192
      Kako se pravi okvir za dijalog Open, 193
      Koju je datoteku iz okvira za dijalog Open korisnik odabrao?, 194
      Prikazivanje okvira za dijalog Save As, 195
      Koju datoteku je korisnik odabrao iz okvira za dijalog Save As?, 195
      Prikazivanje okvira za dijalog Color, 196
      Koju boju je korisnik odabrao iz okvira za dijalog Color?, 197
      Prikazivanje okvira za dijalog Font, 197
      Koje opcije je korisnik odabrao iz okvira za dijalog Font?, 198
      Prikazivanje okvira za dijalog Print, 199


Deo IV:  Osnove pisanja koda, 201
    Poglavlje 14:  Procedure za obradu dogadjaja, 203
      Vrste dogadjaja, 204
      Izrada procedura za obradu dogadjaja, 204
      Upoznavanje delova procedura za obradu dogadjaja, 206
      Podela prozora koda na pola, 207
      Rad u prozoru koda, 208
      Posmatranje razlicitih procedura za obradu dogadjaja, 210
      Odabiranje procedure za obradu dogadjaja pomocu liste objekata i procedura, 210
      Biranje procedure za obradu dogadjaja pomocu prozora za gledanje objekata, 211
      Procedura za obradu dogadjaja koja treba svakom programu, 214

    Poglavlje 15:  Upotreba promenljivih, 217
      Citanje podataka, 217
      Vrednosti i promenljive, 219
      Koriscenje promenljivih, 219
      Dodeljivanje brojeva promenljivama, 222
      Dodeljivanje znakovnih nizova promenljivama, 224
      Izmena svojstava, 225
      Dodeljivanje promenljivih drugim promenljivama, 227
      Dodeljivanje vrednosti objektima koji se nalaze u drugim obrascima, 229
      Tipovi podataka, 232
      Tipovi podataka String, 236
      Doseg promenljivih, 237

    Poglavlje 16:  Odgovaranje korisniku, 241
      Dobijanje podataka iz korisnickog interfejsa, 242
      Pronalazenje informacija u objektu, 243
      Dobijanje podataka iz okvira za tekst, 244
      Odredjivanje radio-dugmeta koje je korisnik odabrao, 244
      Odredjivanje polja za potvrdu koji je korisnik odabrao, 245
      Preuzimanje podataka iz lista jedinica diskova, direktorijuma i datoteka, 247
      Biranje stavki iz kombinovane liste, 247
      Dobijanje vrednosti iz horizontalnih i vertikalnih traka za pomeranje, 248
      Preuzimanje podataka iz liste, 249

    Poglavlje 17:  Aritmeticki, logicki i poredbeni operatori, 253
      Aritmeticki operatori, 253
      Sabiranje dva broja pomocu operatora +, 254
      Oduzimanje dva broja pomocu operatora , 254
      Promena znaka brojevima pomocu operatora , 255
      Mnozenje dva broja pomocu operatora *, 255
      Deljenje dva broja pomocu operatora /, 256
      Deljenje dva broja pomocu operatora \\, 256
      Deljenje pomocu operatora Mod, 257
      Izracunavanje stepena pomocu operatora ^, 258
      Sabiranje (nadovezivanje) dva znakovna niza pomocu operatora &, 258
      Logicki operatori, 259
      Upotreba operatora Not, 259
      Upotreba operatora And, 259
      Upotreba operatora Or, 260
      Upotreba operatora Xor, 260
      Poredbeni operatori, 261
      Poredjenje brojeva i znakovnih nizova, 261
      Poredjenje znakovnih nizova pomocu operatora = i < >, 262
      Poredjenje znakovnih nizova pomocu operatora >, >=, < i <=, 263
      Prioritet operacija, 264

    Poglavlje 18:  Znakovni nizovi, 267
      Rad sa znakovnim nizovima, 268
      Izracunavanje duzine znakovnog niza, 268
      Prevodjenje velikih slova u mala i obrnuto, 268
      Obrtanje znakovnih nizova, 269
      Izdvajanje znakova iz znakovnog niza, 269
      Pronalazenje dela znakovnog niza pomocu drugog znakovnog niza, 271
      Zamena dela znakovnog niza drugim znakovnim nizom, 271
      Izbacivanje znakova za razmak iz znakovnih nizova, 272
      Prevodjenje znakovnih nizova i vrednosti, 274
      Prevodjenje znakovnog niza u broj, 274
      Prevodjenje broja u znakovni niz, 275
      Prevodjenje znakovnog niza u ekvivalentnu ASCII vrednost, 276
      Prevodjenje ANSI vrednosti u znakovni niz, 276

    Poglavlje 19:  Definisanje konstanti i koriscenje komentara, 279
      Imenovanje konstanti, 280
      Deklarisanje konstanti, 281
      Izracunavanje konstanti, 281
      Upotreba konstanti, 282
      Doseg konstanti, 282
      Lokalne konstante, 282
      Konstante nivoa modula, 283
      Javne konstante, 283
      Upotreba komentara, 285
      Pravljenje komentara, 285
      Pisanje komentara radi razumljivosti, 286
      Komentari koji se pisu radi citljivosti, 287
      Komentari za ukidanje naredbi, 288

    Poglavlje 20:  Istrebljivanje "buba", 291
      Vrste gresaka, 292
      Sintaksne greske, 292
      Greske tokom izvrsavanja, 293
      Logicke greske, 293
      Lov na "bube", 294
      Uvidjanje da vas program ima "bubu", 294
      Pronalazenje greske, 294
      Pronalazenje uzroka greske, 295
      Unistavanje "bube", 295
      Kako Visual Basic pronalazi i unistava "bube", 296
      Prolazenje kroz program red po red, 296
      Pracenje promenljivih, 297
      Postavljanje tacaka prekida, 299


Deo V:  Donosenje odluka (nesto sto prestanete da cinite kada se vencate), 301
    Poglavlje 21:  Naredbe If-Then i If-Then-Else, 303
      Uslovi, 303
      Naredba If-Then, 305
      Naredba If-Then-End If, 306
      Naredba If-Then-Else, 306
      Naredba If-Then-ElseIf, 308
      Vise razlicitih izbora sa naredbom IfThenElseIf, 309
      Kako da postignete da racunar sledi barem jedan blok naredbi, 310
      Ugnezdjivanje If-Then naredbi, 310

    Poglavlje 22:  Naredba Select Case, 313
      Naredba Select Case, 314
      Upotreba naredbe Select Case sa poredbenim operatorima, 314
      Kako da postignete da racunar sledi barem jedan blok naredbi, 315
      Ugnezdjivanje Case naredbi, 316


Deo VI:  Postaje zapetljano, 319
    Poglavlje 23:  Petlje Do While i Do-Loop While, 321
      Kako radi petlja Do While, 321
      Koliko puta se izvrsi petlja Do While?, 322
      Kada koristiti petlju Do While, 322
      Kako radi petlja Do-Loop While, 323
      Koliko puta se ponavlja petlja DoLoop While?, 324
      Kada koristiti petlju Do-Loop While, 324

    Poglavlje 24:  Petlje Do Until i Do-Loop Until, 325
      Kako radi petlja Do Until, 325
      Koliko puta se ponavlja petlja Do Until?, 326
      Kada koristiti petlju Do Until, 326
      Kako radi petlja Do-Loop Until, 326
      Koliko puta se ponavlja petlja DoLoop Until?, 327
      Kada koristiti petlju Do-Loop Until, 328

    Poglavlje 25:  Petlje For Next koje umeju da broje, 329
      Kako radi petlja For Next, 330
      Brojanje unazad i unapred, 331
      Budite obazrivi kada koristite petlju For Next sa porastom vrednosti Step, 333
      Kada koristiti petlju For Next, 334
      Isprobajte sami petlju For Next, 335

    Poglavlje 26:  Ugnezdjene petlje i Exit za brzo izlazenje, 337
      Koriscenje ugnezdjenih petlji, 337
      Kako da postignete da ugnezdjene petlje rade, 338
      Exit za brzo izlazenje iz petlji, 339


Deo VII:  Pisanje potprograma (tako da ne poludite odjednom), 341
    Poglavlje 27:  Opste procedure (potprogrami koje svi mogu da dele), 343
      Kako da napravite opstu proceduru, 344
      Kojim imenima nazivati opste procedure, 345
      Kako se koriste opste procedure, 347

    Poglavlje 28:  Prosledjivanje argumenata, 349
      Zasto se koriste argumenti?, 349
      Slanje argumenata u proceduru, 350
      Prihvatanje argumenata, 352
      Definisanje tipova argumenata, 353
      Problemi prilikom slanja argumenata, 354
      Prosledjivanje argumenata po vrednosti, 355
      Ranije izlazenje iz procedure, 357
      Pokusajte sami da prosledite argumente, 358

    Poglavlje 29:  Funkcije, jedinstvena vrsta potprograma, 359
      Kako da napravite funkciju, 360
      Dodeljivanje vrednosti funkciji, 361
      Pozivanje funkcija, 362
      Definisanje funkcije kao odredjenog tipa podatka, 363
      Definisanje tipova argumenata, 364
      Problemi prilikom slanja argumenata, 365
      Ranije izlazenje iz funkcije, 367
      Pokusajte sami da koristite funkcije, 367

    Poglavlje 30:  Prelazak u visu klasu uz pomoc objektno orijentisanog programiranja, 369
      Sta je to objektno orijentisano programiranje?, 369
      Malo teorije o modulima klasa, 371
      Deklarisanje promenljivih, 373
      Definisanje svojstava objekta, 373
      Pisanje metoda za objekte, 375
      Koncipiranje klase na papiru, 376
      Pravljenje modula klase pomocu programa VB Class Builder, 376
      Pravljenje nove klase, 377
      Pravljenje svojstava klasa, 378
      Pravljenje metoda klasa, 379
      Izlazenje iz programa VB Class Builder, 380
      Koriscenje modula klase u programu Visual Basica, 381
      Pravljenje objekta, 381
      Koriscenje objekta, 381
      Isprobajte i sami module klase, 382

    Poglavlje 31:  Rad sa datotekama, 385
      Kako Visual Basic smesta programe, 385
      VBP datoteke projekta, 386
      Dodavanje datoteka u VBP datoteku projekta, 388
      Uklanjanje datoteka iz datoteke projekta, 389
      Dodavanje (ili uklanjanje) datoteka Active X objekata, 389


Deo VIII:  Baze podataka i stampanje, 391
    Poglavlje 32:  Pravljenje baza podataka, 393
      Baze podataka za neupucene ili (Sta li je to baza podataka?), 393
      Organizovanje strukture baze podataka, 395
      Pravljenje datoteke baze podataka, 396
      Pokretanje programa Visual Data Manager, 396
      Smestanje podataka u bazu, 397
      Izlazenje iz programa Visual Data Manager, 398

    Poglavlje 33:  Koriscenje datoteka iz programa za rad sa bazama podataka koje radije ne biste koristili, 399
      Sta su datoteke baza podataka?, 400
      Kako da se povezete sa datotekom baze podataka, 400
      Rucno povezivanje sa bazom podataka, 401
      Povezivanje sa bazom podataka pomocu programa VB Data Form Wizard, 402
      Prikazivanje polja sa podacima na ekranu, 405
      Rad sa razlicitim zapisima, 407
      Prikazivanje zapisa iz baze podataka pomocu kontrolnih objekta za podatke, 407
      Prikazivanje zapisa iz baze podataka pomocu programskog koda u BASIC-u, 408
      Dodavanje zapisa, 408
      Menjanje zapisa, 409
      Brisanje zapisa, 409
      Prebrojavanje postojecih zapisa, 409
      Pronalazenje odredjenog zapisa, 410
      Izvlacenje podatka iz polja u bazi podataka, 411
      Menjanje podataka u bazi, 411
      Postavljanje obelezivaca na odredjeni zapis, 412

    Poglavlje 34:  Kako da program stampa razne stvari, 415
      Stampanje obrasca, 415
      Stampanje pomocu objekta Printer, 416
      Stampanje teksta na objektu Printer, 416
      Stampanje linija i krugova na objektu Printer, 418
      Stampanje vise strana, 419
      Definisanje kvaliteta stampe, 419
      Evidentiranje broja strane, 420
      Kada zavrsite stampanje, 420
      Pokusajte sami da napravite program za stampu, 421
      Stampanje projekta u Visual Basicu, 422


Deo IX:  Sve same desetke, 423
    Poglavlje 35:  Deset tema koje nisu mogle da se uklope nigde drugde, 425
      Kupite, citajte ili ukradite casopis za programere za Visual Basic, 425
      Potrosite gomilu para i nabavite bilten Visual Basica, 426
      Posetite Web lokaciju posvecenu Visual Basicu, 426
      Prisustvujte konferenciji koja se bavi tehnickim problemima Visual Basica, 427
      Kupujte od prodavaca od kojih mozete da narucite postom, 427
      Prosirite Visual Basic tako sto cete pisati sopstvene DLL datoteke, 428
      Prosirite Visual Basic koriscenjem Windows API sistema, 429
      Kupite program za pravljenje datoteka za pomoc, 429
      Kupite program za pravljenje instalacionih diskova, 430
      Pisite programe u Visual Basicu za Macintosh i Linux, 431


Dodatak A:  Sta se nalazi na CD-u?, 433
      Opis potrebnog hardvera i softvera, 433
      Kako da stignete do pravih stvari, 433
      Sta sve mozete da pronadjete, 434
      Sta se nalazi u direktorijumu ActiveX, 436
      Ako imate problema (vezanih za CD), 436


Index, 441

Uputstvo za koriscenje CD-a, 458