Visual Basic 6 za neupucene
Uvod, 1
O ovoj knjizi, 1
Kako se koristi ova knjiga, 2
Smesna predubedjenja, 3
Kako je knjiga organizovana, 3
Deo I: Izrada programa u Visual Basicu 6, 4
Deo II: Izrada korisnickog interfejsa, 4
Deo III: Izrada menija, 4
Deo IV: Osnove pisanja koda, 4
Deo V: Donosenje odluka (nesto sto prestanete da cinite kada se vencate), 4
Deo VI: Postaje zapetljano, 4
Deo VII: Pisanje potprograma (tako da ne poludite odjednom), 5
Deo VIII: Baze podataka i stampanje, 5
Deo IX: Sve same desetke, 5
Slicice koje se koriste u ovoj knjizi, 5
Kuda sada?, 6
Deo I: Izrada programa u Visual Basicu 6, 7
Poglavlje 1: Kako radi Visual Basic, 9
Pisanje programa u Visual Basicu 6, 9
Razvojni ciklus Visual Basica, 10
Izrada lepog korisnickog interfejsa, 12
Definisanje svojstava koja ce vas korisnicki interfejs uciniti jedinstvenim, 12
Pisanje BASIC koda, 13
Poglavlje 2: Korisnicki interfejs Visual Basica, 15
Ucitavanje Visual Basica, 15
Otpocinjanje novog programa, 16
Ucitavanje postojeceg programa, 17
Dobro dosli u korisnicki interfejs Visual Basica, 18
Zatvaranje i otvaranje prozora, 20
Promena velicine i pomeranje prozora, 20
Privezivanje prozora, 21
Izlazak iz Visual Basica, 22
Poglavlje 3: Projektovanje vaseg prvog korisnickog interfejsa, 23
Uobicajeni delovi korisnickog interfejsa, 23
Crtanje objekata pomocu Visual Basica, 24
Crtanje vaseg prvog korisnickog interfejsa od samog pocetka, 26
Definisanje svojstava korisnickog interfejsa, 29
Cemu sluze svojstva, 29
Promena parametara za svojstva, 29
Omogucavanje Visual Basicu da automatski napravi korisnicki interfejs, 33
Poglavlje 4: Pisanje BASIC koda, 41
Sta je BASIC kôd?, 42
Pisanje programa korak po korak, 42
Biranje objekata i dogadjaja, 43
Pisanje procedura za dogadjaje u Visual Basicu, 44
Sta moze da uradi BASIC kôd?, 47
Kako radi procedura za obradu dogadjaja u Visual Basicu, 48
Pisanje koda za vas prvi Visual Basic program, 49
Deo II: Izrada korisnickog interfejsa, 53
Poglavlje 5: Dizajn za korisnicki interfejs, 55
Pre nego sto napravite korisnicki interfejs, 55
Upoznajte svog korisnika, 56
Usmerite korisnika, 56
Neka izbori budu ocigledni, 57
Oprastajte, 57
Neka bude jednostavno, 58
Projektovanje korisnickog interfejsa u Visual Basicu, 58
Crtanje objekta, 60
Upotreba prozora svojstava, 61
Dodeljivanje imena objektima, 62
Izrada prateceg teksta za objekte, 64
Pomeranje objekata na ekranu, 70
Brisanje objekata sa lica zemlje, 71
Kopiranje objekata (posto ste previse umorni da biste crtali nove), 71
Odabiranje vise od jednog objekta radi pomeranja, kopiranja ili brisanja, 72
Promena velicine objekata, 73
Definisanje svojstva TabIndex za objekte, 74
Nedostupni objekti, 75
Kako se objekti cine nevidljivima, 76
Dodavanje malih saveta objektu, 77
Izmenite sami prateci tekst, 78
Poglavlje 6: Obrasci i dugmad, 81
Izrada obrasca, 81
Snimanje obrazaca, 83
Pregledanje razlicitih obrazaca, 84
Postavljanje obrasca pomocu prozora za rasporedjivanje elemenata, 85
Oivicavanje obrazaca, 86
Povecavanje i smanjivanje obrazaca, 88
Uklanjanje obrazaca, 89
Kontrolni okvir, 90
Uklanjanje kontrolnog menija, 90
Izbor ikone za kontrolni meni obrasca, 90
Izbor obrasca koji se prvi prikazuje, 91
Zadavanje jedinica mere u obrascu, 91
Pritiskanje dugmadi, 92
Vrste dugmadi, 93
Pravljenje dugmadi, 94
Prikazivanje lepih ikona na komandnoj dugmadi, 95
Promena velicine dugmeta sa slikom, 96
Izrada podrazumevanog komandnog dugmeta, 96
Definisanje dugmeta Cancel, 97
Grupisanje komandnih dugmadi, 98
Poglavlje 7: Liste i dugmad za izbor opcija, 101
Izrada polja za potvrdu i radio-dugmadi, 101
Poravnavanje polja i dugmadi, 102
Grupisanje polja za potvrdu, 102
Grupisanje radio-dugmadi, 104
Dodavanje ikona poljima za potvrdu i radiodugmadi, 105
Ponuda vise mogucnosti izbora pomocu lista i kombinovanih lista, 106
Izrada lista i kombinovanih lista, 107
Stilovi za kombinovane liste, 108
Dodavanje stavki u liste i kombinovane liste, 109
Isticanje podrazumevanih stavki, 111
Uredjivanje stavki u listi ili kombinovanoj listi, 112
Uklanjanje stavki iz liste ili kombinovane liste, 114
Prikazivanje polja za potvrdu u listama, 114
Izrada visestubacnih lista, 116
Ulepsavanje nabrojanih stavki, 116
Poglavlje 8: Okviri za tekst, 119
Izrada okvira za tekst, 120
Oivicavanje okvira za tekst, 120
Prikazivanje reci u okviru za tekst, 121
Poravnavanje teksta u okviru za tekst, 122
Prelamanje teksta u okvirima za tekst, 123
Dodavanje horizontalnih i vertikalnih traka za pomeranje u okvire za tekst, 124
Izrada okvira za lozinku, 125
Ogranicavanje duzine teksta, 126
Promena fontova, velicine i stilova teksta, 126
Bojenje okvira za tekst, 128
Poglavlje 9: Trake za pomeranje i natpisi, 131
Izrada traka za pomeranje, 132
Postavljanje maksimalnih i minimalnih vrednosti u traci za pomeranje, 132
Gde se klizac pojavljuje u mojim trakama za pomeranje?, 133
Kretanje klizaca, 134
Izrada natpisa, 136
Oivicavanje natpisa, 137
Promena velicine natpisa, 137
Poravnavanje teksta u natpisu, 138
Prelom teksta u natpisu, 139
Poglavlje 10: Lepe geometrijske slike i objekti, 141
Izrada slika, 141
Prikazivanje slika u okvirima za grafiku ili u okvirima za sliku, 142
Oivicavanje okvira za grafiku i okvira za sliku, 143
Promena velicine okvira za grafiku ili okvira za sliku, 144
Promena velicine slika, 144
Automatska promena velicine okvira za grafiku, 145
Bojenje okvira za grafiku, 145
Linije, krugovi i ostali geometrijski kosmari, 146
Izrada linija, 147
Izrada krugova i pravougaonika, 147
Promena boja linija i ostalih geometrijskih slika, 148
Promena debljine linija, 148
Promena izgleda linija, krugova i pravougaonika, 149
Promena duzine i polozaja linija, 150
Promena velicine krugova, pravougaonika i drugih geometrijskih slika, 151
Popunjavanje geometrijskih slika bojama i lepim sarama, 152
Promena boje pozadine, 153
Probajte samostalno da promenite velicinu objekta, 154
Deo III: Izrada menija, 157
Poglavlje 11: Izrada i uredjivanje padajucih menija, 159
Osnovni elementi linije menija, 159
Izrada menija za korisnicki interfejs, 161
Dodeljivanje imena menijima, 162
Izrada naslova menija, 164
Dodavanje i brisanje naslova i komandi menija, 165
Izrada komandi menija koje se nalaze pod naslovima menija, 166
Premestanje naslova i komandi u meniju, 167
Ulepsavanje menija, 168
Postavljanje linija za razdvajanje u menije, 168
Dodeljivanje tastera za precice, 169
Postavljanje znakova za potvrdu pored komandi menija, 171
Nedostupnost komandi menija, 172
Uklanjanje komandi menija, 174
Poglavlje 12: Podmeniji, rastuci meniji i iskacuci meniji, 175
Pravljenje podmenija, 175
Promena naziva stavke menija tokom izvrsavanja programa, 177
Projektovanje dinamicki rastucih menija, 178
Izrada iskacucih menija, 180
Zadavanje polozaja iskacucih menija, 181
Definisanje desnog tastera misa za rad sa iskacucim menijima, 182
Poglavlje 13: Okviri za dijalog, 185
Izrada jednostavnog okvira za dijalog, 185
Dodavanje ikona u okvir za dijalog, 186
Zadavanje broja i vrste komandih dugmadi u okviru za dijalog, 188
Koje komandno dugme je korisnik odabrao u okviru za dijalog?, 188
Cesto korisceni okviri za dijalog, 189
Prikazivanje okvira za dijalog Open, 192
Kako se pravi okvir za dijalog Open, 193
Koju je datoteku iz okvira za dijalog Open korisnik odabrao?, 194
Prikazivanje okvira za dijalog Save As, 195
Koju datoteku je korisnik odabrao iz okvira za dijalog Save As?, 195
Prikazivanje okvira za dijalog Color, 196
Koju boju je korisnik odabrao iz okvira za dijalog Color?, 197
Prikazivanje okvira za dijalog Font, 197
Koje opcije je korisnik odabrao iz okvira za dijalog Font?, 198
Prikazivanje okvira za dijalog Print, 199
Deo IV: Osnove pisanja koda, 201
Poglavlje 14: Procedure za obradu dogadjaja, 203
Vrste dogadjaja, 204
Izrada procedura za obradu dogadjaja, 204
Upoznavanje delova procedura za obradu dogadjaja, 206
Podela prozora koda na pola, 207
Rad u prozoru koda, 208
Posmatranje razlicitih procedura za obradu dogadjaja, 210
Odabiranje procedure za obradu dogadjaja pomocu liste objekata i procedura, 210
Biranje procedure za obradu dogadjaja pomocu prozora za gledanje objekata, 211
Procedura za obradu dogadjaja koja treba svakom programu, 214
Poglavlje 15: Upotreba promenljivih, 217
Citanje podataka, 217
Vrednosti i promenljive, 219
Koriscenje promenljivih, 219
Dodeljivanje brojeva promenljivama, 222
Dodeljivanje znakovnih nizova promenljivama, 224
Izmena svojstava, 225
Dodeljivanje promenljivih drugim promenljivama, 227
Dodeljivanje vrednosti objektima koji se nalaze u drugim obrascima, 229
Tipovi podataka, 232
Tipovi podataka String, 236
Doseg promenljivih, 237
Poglavlje 16: Odgovaranje korisniku, 241
Dobijanje podataka iz korisnickog interfejsa, 242
Pronalazenje informacija u objektu, 243
Dobijanje podataka iz okvira za tekst, 244
Odredjivanje radio-dugmeta koje je korisnik odabrao, 244
Odredjivanje polja za potvrdu koji je korisnik odabrao, 245
Preuzimanje podataka iz lista jedinica diskova, direktorijuma i datoteka, 247
Biranje stavki iz kombinovane liste, 247
Dobijanje vrednosti iz horizontalnih i vertikalnih traka za pomeranje, 248
Preuzimanje podataka iz liste, 249
Poglavlje 17: Aritmeticki, logicki i poredbeni operatori, 253
Aritmeticki operatori, 253
Sabiranje dva broja pomocu operatora +, 254
Oduzimanje dva broja pomocu operatora , 254
Promena znaka brojevima pomocu operatora , 255
Mnozenje dva broja pomocu operatora *, 255
Deljenje dva broja pomocu operatora /, 256
Deljenje dva broja pomocu operatora \\, 256
Deljenje pomocu operatora Mod, 257
Izracunavanje stepena pomocu operatora ^, 258
Sabiranje (nadovezivanje) dva znakovna niza pomocu operatora &, 258
Logicki operatori, 259
Upotreba operatora Not, 259
Upotreba operatora And, 259
Upotreba operatora Or, 260
Upotreba operatora Xor, 260
Poredbeni operatori, 261
Poredjenje brojeva i znakovnih nizova, 261
Poredjenje znakovnih nizova pomocu operatora = i < >, 262
Poredjenje znakovnih nizova pomocu operatora >, >=, < i <=, 263
Prioritet operacija, 264
Poglavlje 18: Znakovni nizovi, 267
Rad sa znakovnim nizovima, 268
Izracunavanje duzine znakovnog niza, 268
Prevodjenje velikih slova u mala i obrnuto, 268
Obrtanje znakovnih nizova, 269
Izdvajanje znakova iz znakovnog niza, 269
Pronalazenje dela znakovnog niza pomocu drugog znakovnog niza, 271
Zamena dela znakovnog niza drugim znakovnim nizom, 271
Izbacivanje znakova za razmak iz znakovnih nizova, 272
Prevodjenje znakovnih nizova i vrednosti, 274
Prevodjenje znakovnog niza u broj, 274
Prevodjenje broja u znakovni niz, 275
Prevodjenje znakovnog niza u ekvivalentnu ASCII vrednost, 276
Prevodjenje ANSI vrednosti u znakovni niz, 276
Poglavlje 19: Definisanje konstanti i koriscenje komentara, 279
Imenovanje konstanti, 280
Deklarisanje konstanti, 281
Izracunavanje konstanti, 281
Upotreba konstanti, 282
Doseg konstanti, 282
Lokalne konstante, 282
Konstante nivoa modula, 283
Javne konstante, 283
Upotreba komentara, 285
Pravljenje komentara, 285
Pisanje komentara radi razumljivosti, 286
Komentari koji se pisu radi citljivosti, 287
Komentari za ukidanje naredbi, 288
Poglavlje 20: Istrebljivanje "buba", 291
Vrste gresaka, 292
Sintaksne greske, 292
Greske tokom izvrsavanja, 293
Logicke greske, 293
Lov na "bube", 294
Uvidjanje da vas program ima "bubu", 294
Pronalazenje greske, 294
Pronalazenje uzroka greske, 295
Unistavanje "bube", 295
Kako Visual Basic pronalazi i unistava "bube", 296
Prolazenje kroz program red po red, 296
Pracenje promenljivih, 297
Postavljanje tacaka prekida, 299
Deo V: Donosenje odluka (nesto sto prestanete da cinite kada se vencate), 301
Poglavlje 21: Naredbe If-Then i If-Then-Else, 303
Uslovi, 303
Naredba If-Then, 305
Naredba If-Then-End If, 306
Naredba If-Then-Else, 306
Naredba If-Then-ElseIf, 308
Vise razlicitih izbora sa naredbom IfThenElseIf, 309
Kako da postignete da racunar sledi barem jedan blok naredbi, 310
Ugnezdjivanje If-Then naredbi, 310
Poglavlje 22: Naredba Select Case, 313
Naredba Select Case, 314
Upotreba naredbe Select Case sa poredbenim operatorima, 314
Kako da postignete da racunar sledi barem jedan blok naredbi, 315
Ugnezdjivanje Case naredbi, 316
Deo VI: Postaje zapetljano, 319
Poglavlje 23: Petlje Do While i Do-Loop While, 321
Kako radi petlja Do While, 321
Koliko puta se izvrsi petlja Do While?, 322
Kada koristiti petlju Do While, 322
Kako radi petlja Do-Loop While, 323
Koliko puta se ponavlja petlja DoLoop While?, 324
Kada koristiti petlju Do-Loop While, 324
Poglavlje 24: Petlje Do Until i Do-Loop Until, 325
Kako radi petlja Do Until, 325
Koliko puta se ponavlja petlja Do Until?, 326
Kada koristiti petlju Do Until, 326
Kako radi petlja Do-Loop Until, 326
Koliko puta se ponavlja petlja DoLoop Until?, 327
Kada koristiti petlju Do-Loop Until, 328
Poglavlje 25: Petlje For Next koje umeju da broje, 329
Kako radi petlja For Next, 330
Brojanje unazad i unapred, 331
Budite obazrivi kada koristite petlju For Next sa porastom vrednosti Step, 333
Kada koristiti petlju For Next, 334
Isprobajte sami petlju For Next, 335
Poglavlje 26: Ugnezdjene petlje i Exit za brzo izlazenje, 337
Koriscenje ugnezdjenih petlji, 337
Kako da postignete da ugnezdjene petlje rade, 338
Exit za brzo izlazenje iz petlji, 339
Deo VII: Pisanje potprograma (tako da ne poludite odjednom), 341
Poglavlje 27: Opste procedure (potprogrami koje svi mogu da dele), 343
Kako da napravite opstu proceduru, 344
Kojim imenima nazivati opste procedure, 345
Kako se koriste opste procedure, 347
Poglavlje 28: Prosledjivanje argumenata, 349
Zasto se koriste argumenti?, 349
Slanje argumenata u proceduru, 350
Prihvatanje argumenata, 352
Definisanje tipova argumenata, 353
Problemi prilikom slanja argumenata, 354
Prosledjivanje argumenata po vrednosti, 355
Ranije izlazenje iz procedure, 357
Pokusajte sami da prosledite argumente, 358
Poglavlje 29: Funkcije, jedinstvena vrsta potprograma, 359
Kako da napravite funkciju, 360
Dodeljivanje vrednosti funkciji, 361
Pozivanje funkcija, 362
Definisanje funkcije kao odredjenog tipa podatka, 363
Definisanje tipova argumenata, 364
Problemi prilikom slanja argumenata, 365
Ranije izlazenje iz funkcije, 367
Pokusajte sami da koristite funkcije, 367
Poglavlje 30: Prelazak u visu klasu uz pomoc objektno orijentisanog programiranja, 369
Sta je to objektno orijentisano programiranje?, 369
Malo teorije o modulima klasa, 371
Deklarisanje promenljivih, 373
Definisanje svojstava objekta, 373
Pisanje metoda za objekte, 375
Koncipiranje klase na papiru, 376
Pravljenje modula klase pomocu programa VB Class Builder, 376
Pravljenje nove klase, 377
Pravljenje svojstava klasa, 378
Pravljenje metoda klasa, 379
Izlazenje iz programa VB Class Builder, 380
Koriscenje modula klase u programu Visual Basica, 381
Pravljenje objekta, 381
Koriscenje objekta, 381
Isprobajte i sami module klase, 382
Poglavlje 31: Rad sa datotekama, 385
Kako Visual Basic smesta programe, 385
VBP datoteke projekta, 386
Dodavanje datoteka u VBP datoteku projekta, 388
Uklanjanje datoteka iz datoteke projekta, 389
Dodavanje (ili uklanjanje) datoteka Active X objekata, 389
Deo VIII: Baze podataka i stampanje, 391
Poglavlje 32: Pravljenje baza podataka, 393
Baze podataka za neupucene ili (Sta li je to baza podataka?), 393
Organizovanje strukture baze podataka, 395
Pravljenje datoteke baze podataka, 396
Pokretanje programa Visual Data Manager, 396
Smestanje podataka u bazu, 397
Izlazenje iz programa Visual Data Manager, 398
Poglavlje 33: Koriscenje datoteka iz programa za rad sa bazama podataka koje radije ne biste koristili, 399
Sta su datoteke baza podataka?, 400
Kako da se povezete sa datotekom baze podataka, 400
Rucno povezivanje sa bazom podataka, 401
Povezivanje sa bazom podataka pomocu programa VB Data Form Wizard, 402
Prikazivanje polja sa podacima na ekranu, 405
Rad sa razlicitim zapisima, 407
Prikazivanje zapisa iz baze podataka pomocu kontrolnih objekta za podatke, 407
Prikazivanje zapisa iz baze podataka pomocu programskog koda u BASIC-u, 408
Dodavanje zapisa, 408
Menjanje zapisa, 409
Brisanje zapisa, 409
Prebrojavanje postojecih zapisa, 409
Pronalazenje odredjenog zapisa, 410
Izvlacenje podatka iz polja u bazi podataka, 411
Menjanje podataka u bazi, 411
Postavljanje obelezivaca na odredjeni zapis, 412
Poglavlje 34: Kako da program stampa razne stvari, 415
Stampanje obrasca, 415
Stampanje pomocu objekta Printer, 416
Stampanje teksta na objektu Printer, 416
Stampanje linija i krugova na objektu Printer, 418
Stampanje vise strana, 419
Definisanje kvaliteta stampe, 419
Evidentiranje broja strane, 420
Kada zavrsite stampanje, 420
Pokusajte sami da napravite program za stampu, 421
Stampanje projekta u Visual Basicu, 422
Deo IX: Sve same desetke, 423
Poglavlje 35: Deset tema koje nisu mogle da se uklope nigde drugde, 425
Kupite, citajte ili ukradite casopis za programere za Visual Basic, 425
Potrosite gomilu para i nabavite bilten Visual Basica, 426
Posetite Web lokaciju posvecenu Visual Basicu, 426
Prisustvujte konferenciji koja se bavi tehnickim problemima Visual Basica, 427
Kupujte od prodavaca od kojih mozete da narucite postom, 427
Prosirite Visual Basic tako sto cete pisati sopstvene DLL datoteke, 428
Prosirite Visual Basic koriscenjem Windows API sistema, 429
Kupite program za pravljenje datoteka za pomoc, 429
Kupite program za pravljenje instalacionih diskova, 430
Pisite programe u Visual Basicu za Macintosh i Linux, 431
Dodatak A: Sta se nalazi na CD-u?, 433
Opis potrebnog hardvera i softvera, 433
Kako da stignete do pravih stvari, 433
Sta sve mozete da pronadjete, 434
Sta se nalazi u direktorijumu ActiveX, 436
Ako imate problema (vezanih za CD), 436
Index, 441
Uputstvo za koriscenje CD-a, 458