MIKRO KNJIGA - PRIKAZ KNJIGE

3ds max 4 Biblija

Sadržaj

Predgovor vii

Uvod u rad sa programom 3ds max 4 1

Kratak vodiè: animiranje mlaznog lovca 3

Brzina mlaznjaka 3

Vežba: uvoženje modela mlaznjaka 4

Vežba: primenjivanje materijala na model mlaznjaka 5

Vežba: pozicioniranje pozadine 9

Vežba: dodavanje modela zgrade 11

Vežba: postavljanje kamere i svetlosnih izvora 14

Animiranje mlaznjaka 16

Vežba: dodavanje traga izduvnih gasova 21

Vizuelizovanje dovršene animacije 22

Sažetak 26

Maxovo radno okruženje 27

Elementi radnog okruženja 27

Korišæenje glavne palete alatki 29

Korišæenje panoa s jeziècima 31

Korišæenje komandnog panoa 32

Korišæenje menija 37

Dodatne kontrole radnog okruženja 52

Rad u Maxovom okruženju 55

Sažetak 58

Rad sa prozorima za prikaz 59

Istraživanje 3D prostora 59

Korišæenje kontrola Viewport Navigation 61

Vežba: snalaženje sa aktivnim prozorom za prikaz 62

Konfigurisanje prozora za prikaz 64

Izbor sistema jedinica 75

Uèitavanje pozadine u prozor za prikaz 75

Gde naæi slike za pozadinu? 77

Sažetak 78

Rad sa datotekama 79

Rad sa datotekama Maxovih scena 79

Uvoženje i izvoženje 84

Referenciranje spoljnih objekata 96

Sažetak 104

Rad sa objektima 105

Korišæenje osnovnih objekata 107

Pravljenje osnovnih objekata 107

Vrste osnovnih objekata 114

Sažetak 130

Biranje objekata i zadavanje njihovih svojstava 131

Biranje objekata 131

Podešavanje svojstava objekata 140

Sažetak 149

Kloniranje objekata i pravljenje nizova objekata 151

Kloniranje objekata 151

Kopije, instance i reference objekta 153

Pravljenje nizova objekata 155

Kloniranje u vremenu 160

Simetrièno preslikavanje objekata 162

Podešavanje me?usobnog rastojanja kloniranih objekata 164

Sažetak 168

Grupisanje i povezivanje objekata 169

Rad sa grupama objekata 169

Odnosi izme?u objekata roditelja, objekata dece i korena hijerarhijskog stabla 170

Uspostavljanje veza izme?u objekata 172

Prikazivanje veza i hijerarhija 173

Rad sa povezanim objektima 174

Korišæenje prozora Schematic View 177

Rad sa èvorovima u prozoru Schematic View 180

Sažetak 184

Transformisanje objekata 187

Premeštanje, rotiranje i menjanje velièine objekata 187

Alatke za transformisanje 188

Šta rade kontrole Transform Managers 191

Korišæenje uporišnih taèaka 195

Ogranièenje transformacija na pojedine ose 198

Uvežbavanje transformacija 200

Komande za poravnavanje 203

Korišæenje mreže 207

Opcije Snap 210

Sažetak 213

Korišæenje modifikatora 215

Rad s listom modifikatora 215

Vrste modifikatora 222

Pore?enje objekata tipa Loft i modifikatora iz grupe Surface Tools 255

Instanciranje modifikatora 257

Sažetak 258

Modelovanje 259

Osnove modelovanja i razlièite alatke 261

Parametarski i neparametarski objekti 261

Vrste modelovanja 262

Menjanje parametara objekta 262

Rad s podobjektima 265

Modelovanje u niskoj rezoluciji 266

Pomoæni objekti za modelovanje 269

Sažetak 271

Crtanje i korišæenje 2D krivih i oblika 273

Crtanje u dve dimenzije 273

Uvoženje i izvoženje krivih 282

Menjanje krivih 286

Pretvaranje krivih u 3D objekte 302

Logièke operacije s krivama 304

Sažetak 306

Rad s mrežicama 307

Pravljenje mrežica i poligonalnih objekata koji se mogu ure?ivati 307

Menjanje mrežice 308

Sažetak 326

Pravljenje zakrpa 327

O mrežastim zakrpama 327

Menjanje zakrpa 329

Sažetak 339

Pravljenje složenih objekata 341

Vrste složenih objekata 341

Preobražavanje objekata 342

Objekti Conform 343

Objekat ShapeMerge 347

Objekti Terrain 349

Objekat Mesher 350

Objekat Scatter 352

Objekat Connect 357

Modelovanje pomoæu objekata Boolean 360

Objekat Loft 365

Sažetak 378

Rad sa objektima tipa NURBS 381

Krive i površine tipa NURBS 381

Menjanje NURBS objekata 385

Rad sa objektima tipa NURBS 391

Sažetak 399

Materijali i mape 401

Editor materijala 403

Šta su svojstva materijala? 403

Rad u editoru materijala 405

Korišæenje Material/Map Browsera 415

Korišæenje Material/Map Navigatora 417

Sažetak 418

Primenjivanje materijala 419

Korišæenje standardnih materijala 419

Korišæenje složenih materijala 428

Korišæenje materijala Raytrace 436

Korišæenje materijala Matte/Shadow 444

Sažetak 446

Korišæenje mapa 447

Šta je mapiranje? 447

Vrste mapa materijala 448

Potpano Maps 478

Korišæenje uslužnog programa Map Path 481

Sažetak 482

Rad s materijalima i mapama 483

Formiranje biblioteke materijala 483

Kombinovanje materijala i mapa 484

Animiranje materijala 487

Primenjivanje više materijala 491

Modifikatori materijala 493

Korišæenje mapa za promenu geometrije objekta 501

Uklanjanje primenjenih materijala i mapa 502

Sažetak 503

Svetla i kamere 505

Rad sa svetlima 507

Osnove rasvete 507

Vrste svetla u Maxu 509

Pravljenje i postavljanje izvora svetla 512

Posmatranje scene iz perspektive svetlosnog izvora 514

Menjanje parametara svetla 516

Korišæenje sistema sunèevog svetla 523

Korišæenje "prostornog" svetla 526

Sažetak 533

Rad sa kamerama 535

Osnove rada s kamerama 535

Pravljenje kamere 536

Prikazivanje pogleda kamere 537

Vežba: podešavanje suprotnog pogleda 537

Kontrolisanje kamere 538

Usmeravanje kamere 539

Podešavanje parametara kamere 541

Sažetak 546

Uklapanje kamere sa statiènom i animiranom pozadinom 547

Korišæenje alatke Camera Match 547

Korišæenje uslužnog programa Camera Tracker 551

Sažetak 560

Sistemi èestica i prostorne deformacije 563

Formiranje i kontrolisanje sistema èestica 565

Upoznavanje razlièitih sistema èestica 565

Formiranje sistema èestica 566

Korišæenje sistema èestica Spray i Snow 566

Vežba: stvaranje kiše i snega 568

Korišæenje sistema èestica Super Spray 569

Korišæenje sistema èestica Blizzard 583

Korišæenje sistema èestica PArray 583

Vežba: magièna krila leptira 584

Korišæenje sistema èestica PCloud 585

Korišæenje mapiranih materijala 586

Sažetak 587

Korišæenje prostornih deformacija 589

Pravljenje i povezivanje nosilaca prostornih deformacija 589

Vrste prostornih deformacija 590

Rad s nosiocima prostornih deformacija 612

Sažetak 616

Animacija 617

Osnove animacije 619

Korišæenje dugmeta Animate 619

Rad sa kljuèevima 619

Vežba: rotiranje poliedra 619

Korišæenje palete kanala 621

Pregledanje i menjanje vrednosti kljuèeva 623

Kontrolisanje vremena 624

Korišæenje komandnog panoa Motion 625

Animiranje objekata 628

Povezivanje parametara 631

Sažetak 634

Rad sa okvirom za dijalog potprograma Track View 635

Radno okruženje okvira za dijalog potprograma Track View 635

Režimi prikaza kanala 639

Rad sa kljuèevima 644

Ure?ivanje vremena 645

Podešavanje krive kontrolera 647

Filtriranje kanala 651

Rad sa kontrolerima 652

Korišæenje parametara Out-of-Range Types 652

Dodavanje kanala napomena 653

Sinhronizovanje sa kanalom zvuka 653

Sažetak 656

Ogranièavanje kretanja 657

Korišæenje usmerivaèa 657

Vrste usmerivaèa 657

Sažetak 667

Animiranje pomoæu kontrolera 669

Vrste kontrolera 669

Dodeljivanje kontrolera 670

Definisanje podrazumevanih kontrolera 671

Vrste kontrolera 672

Sažetak 693

Korišæenje izraza 695

Promenljive, operatori i funkcije 695

Definisanje izraza 698

Interfejs kontrolera Expression 698

Kontrolisanje transformacija objekata 701

Kontrolisanje parametara 703

Sažetak 706

Dinamièka simulacija 707

Dinamika 707

Definisanje svojstava dinamièkog materijala 711

Korišæenje dinamièkih prostornih deformacija 713

Korišæenje uslužnog programa Dynamics 713

Korišæenje modifikatora Flex 720

Sažetak 724

Inverzna kinematika 725

Rad sa skeletima 727

Izgra?ivanje sistema skeleta 727

Primena osobina kostiju na objekte 730

Vežba: dodavanje skeleta plišanom medvediæu 732

Korišæenje modifikatora Skin 733

Sažetak 738

Uspostavljanje i korišæenje sistema inverzne kinematike 739

Pore?enje normalne i inverzne kinematike 739

Formiranje i povezivanje sistema inverzne kinematike 740

Korišæenje metoda inverzne kinematike 743

Sažetak 756

Vizuelizacija i postprodukcija 757

Osnove vizuelizacije 759

Maxove metode vizuelizacije 759

Rad sa prozorom ActiveShade 760

Rad sa kontrolnim animacijama 762

Parametri vizuelizacije 764

Globalni parametri vizuelizacije 770

Pravljenje VUE datoteka 771

Korišæenje prozora Virtual Frame Buffer 772

Korišæenje prozora RAM Player 773

Zadavanje podruèja vizuelizacije 775

Nevolje sa vizuelizacijom 775

Sažetak 776

Rad sa okruženjima i atmosferskim efektima 777

Formiranje okruženja 777

Korišæenje kontrolnih objekata Atmospheric Apparatus 781

Izrada atmosferskih efekata 782

Sažetak 792

Korišæenje elemenata i efekata vizuelizacije 793

Korišæenje elemenata vizuelizacije 793

Dodavanje efekata vizuelizacije 795

Vrste efekata vizuelizacije 796

Sažetak 817

Mrežna vizuelizacija 819

Zahtevi koje mreža mora da ispunjava 820

Podešavanje mrežnog sistema za vizuelizaciju 821

Pokretanje mrežnog sistema za vizuelizaciju 829

Konfigurisanje menadžera i servera mrežne vizuelizacije 835

Greške pri prijavljivanju 837

Korišæenje menadžera reda 838

Obaveštenja o procesu vizuelizacije 841

Vežba: podešavanje vizuelizacije simuliranjem mreže 842

Sažetak 842

Postprodukcija u radnom okruženju Video Post 845

Osnove postprodukcije 845

Korišæenje okvira za dijalog Video Post 846

Rad sa sekvencama 848

Dodavanje i menjanje doga?aja 849

Rad sa opsezima 858

Rad sa filtrima Lens Effects 858

Sažetak 864

Prilago?avanje programa 3ds max 865

Prilago?avanje Maxovog radnog okruženja 867

Rad sa prilago?enim radnim okruženjima 867

Korišæenje okvira za dijalog Customize User Interface 868

Konfigurisanje putanja 878

Podešavanje parametara 879

Prilago?avanje panoa sa jeziècima 890

Prilago?avanje dugmadi na komandnom panou 891

Sažetak 891

Korišæenje MAXScripta 893

Šta je MAXScript? 893

Alatke MAXScripta 894

Vrste skriptova 907

Pisanje sopstvenih MAXScriptova 909

Sažetak 924

Proširivanje Maxa dodatnim programima 925

Korišæenje dodatnih programa drugih proizvo?aèa 927

Pronalaženje dodatnih programa 927

Rad sa dodatnim programima 928

Primeri dodatnih programa 931

Sažetak 934

Samostalno pravljenje dodatnih programa 935

Max i dodatni programi 935

Neophodni uslovi za pravljenje dodatnih programa 936

Vrste dodatnih programa 936

Podešavanje razvojnog okruženja 938

Pisanje prvog dodatnog programa 942

Vežba: uklanjanje grešaka iz dodatnih programa 947

Dovršavanje dodatnog programa Gear 948

Kako proširiti moguænosti dodatnog programa 959

Sažetak 960

Instaliranje i konfigurisanje programa 3ds max 4 961

Izbor operativnog sistema 961

Hardverski zahtevi 961

Instaliranje programa 3ds max 4 962

Registrovanje Maxa 965

Podešavanje upravljaèkog programa za grafièku karticu 967

Maxove preèice sa tastature 969

Preèice u glavnom Maxovom radnom okruženju 970

Preèice u okvirima za dijalog 974

Ostale preèice 978

Ekskluzivni dodatni programi 979

Instaliranje dodatnih programa 979

Korišæenje okvira za dijalog Plug-In Manager 979

O dodatnim programima 980

Šta se nalazi na kompakt disku? 989

Primeri i vežbe 989

Dodatni programi 989

3D modeli 990

Demo programi 990

 

Indeks 991

Uputstvo za instaliranje kompakt diska 1018