MIKRO KNJIGA - PRIKAZ KNJIGE

3ds max 4 Biblija

Predgovor

ad god se povuèem u sobu u kojoj se nalazi raèunar, moja supruga kaže: "Opet je otišao da se igra". Mogao bih glatko da odbijem takvu konstataciju pravdajuæi se da radim ozbiljan posao, ali kada iz sobe iza?em smeškajuæi se i od nje zatražim da pogleda moje najnovije delo, znam da je u pravu. Ono što tamo radim nije ništa drugo do "beskrajna zabava".

Sve te godine koje sam proveo u zabavnoj "igri" sa 3D grafikom odluèio sam da pretoèim u knjigu od koje biste vi - èitaoci - mogli imati koristi. Svi vi, korisnici Maxa, imate razlièit nivo znanja, ali sreæom, date su mi prilièno odrešene ruke, tako da u knjigu mogu da ukljuèim za svakoga ponešto.

Knjiga je namenjena poèetnicima i èitaocima sa srednjim nivoom znanja, ali ponekad natuknem nešto i o naprednim moguænostima za iskusnije èitaoce. Ako nemate nikakvog iskustva u radu sa Maxom, najbolje krenite od samog poèetka i knjigu èitajte redom. Ako ste, pak, sa Maxom veæ prilièno upoznati, onda pregledajte sadržaj i potražite odeljke koji mogu doprineti da bolje upoznate osnove. Me?utim, ukoliko ste profesionalac, verovatno æete poželeti da prouèite šta je sve novo u verziji 4.

Ako ste toliko uzbu?eni zato što pred vama stoji Max pa ne znate odakle da poènete, potražite odmah Kratak vodiè. Celo to poglavlje je jedna vežba koja vas vodi kroz postupak pravljenja scene i animacije. Vodiè je nastao kao odgovor na sugestije èitalaca prvog izdanja koji su se žalili da ne znaju odakle da poènu. Dakle, namenjen je onim èitaocima koji ne žele da svare brdo materijala pre nego što stvarno poènu da nešto rade u programu.

Druga svrha ove knjige je da bude potpun referentni priruènik za Max. Da bih to postigao, morao sam detaljno da opišem skoro svaku osobinu osnovnog programskog paketa, ukljuèujuæi svaku vrstu osnovnog oblika, materijala i mape, svaki modifikator i svaki kontroler.

Trudio sam se da napišem knjigu kakvu bih i sâm rado èitao. Æeleo sam da u nju ukljuèim èitavu lepezu razlièitih scena koje odišu kreativnošæu. Nadam se da vas navedeni primeri neæe samo nauèiti kako da se služite programom veæ da æe predstavljati i stvaralaèki podsticaj za vaše buduæe projekte. Na kraju krajeva, to i jeste ono što 3D grafiku pretvara u "beskrajnu zabavu".

Šta je Max?

Max više nije nov program. U èetvrtoj verziji, on veæ ima izvesnu zrelost. Pre nego što nastavimo, želeo bih da naglasim da je zvanièno ime ove verzije programa 3ds max 4 (sa malim "m"), ali ja æu ga zvati Max (sa velikim "M"). To je nadimak programa koji mi je prirastao za srce više od našeg kuænog ljubimca. Nisam uspeo da nateram Max da do?e kada ga pozovem niti da šeni, ali je ipak povremeno uspevao da se napravi "mrtav".

Jedan od naèina na koji ljudi razvijaju svoj karakter jeste da u sebe upijaju poželjne karakteristike liènosti koje ih okružuju. Tako i Max razvija svoj karakter - svaka nova verzija obuhvata èitav spektar novih poželjnih osobina. Mnoge potièu od programskih dodataka posebno razvijenih za poboljšanje Maxa. I u verziju 4 su ukljuèene nove osobine. Ima nekoliko novih karakteristika koje su èarobno uklopljene u osnovni proizvod, a me?u njima su prozor ActiveShade i elementi Render. Zbog tih osobina Maxova "liènost" æe vam se više dopasti.

Naš karakter se menja i kada stremimo novim ciljevima. Max i njegovi tvorci uveli su novine kao što su usavršena inverzna kinematika i povezivanje parametara.

Tokom svog razvitka Max æe nastaviti da usvaja osobine drugih programa i da stvara nove.

O knjizi

Dopustite mi da opišem kako je knjiga nastala. Neophodan preduslov za pisanje ovakve knjige jesu godine iskustva; posle toga slede meseci napornog istraživanja. Pri tome je bilo padova sistema i liènih drama, a uvek su postojali i suviše kratki rokovi. Pisao sam u zoru, ali i do kasno u noæ, bukvalno sagorevajuæi. Bilo je to iscrpljujuæe i naporno iskustvo, a pošto sam sve vreme provodio ispred Maxovog radnog okruženja, na kraju sam se oseæao kao... da ne preteram, ali... kao animator.

Zvuèi li vam ovo poznato? Nastajanje ove knjige ne razlikuje se bitno od onoga kroz šta vi prolazite i, slièno vama, i ja sam zadovoljan kada nešto završim.

Vežba i samo vežba

Oduvek sam najbolje uèio vizuelno - najviše znanja sam sticao kada sam nešto sâm radio i istovremeno istraživao. Drugi možda bolje uèe èitajuæi i razmišljajuæi. Zbog toga sam se trudio da informacije prikažem na više naèina kako bi bile pristupaène razlièitim vrstama èitalaca. To je i razlog što æete za odre?enu osobinu, pored detaljnog objašnjenja, pronaæi i odgovarajuæu vežbu koja tu osobinu prikazuje u praksi.

Vežbe se provlaèe kroz celu knjigu i jasno su oznaèene natpisom "Vežba" ispred naslova odeljka. One se uvek sastoje od niza logièkih koraka i po pravilu se završavaju slikom koju treba da prouèite ili uporedite, a nalaze se i na prateæem CD-u.

Pokušao sam da se u svakoj vežbi usredsredim na jedan ili dva kljuèna koncepta, pa rezultate svojih vežbanja verovatno neæete poželeti da saèuvate. Na primer, mnoge od prvih vežbi ne sadrže materijale jer mi se uèinilo da æe primena materijala pre nego što ih objasnim samo da vas zbuni.

Potrudio sam se da smislim i upotrebim razlièite, jedinstvene i zanimljive primere pokušavajuæi pri tome da zadržim njihovu jednostavnost. Sa zadovoljstvom konstatujem da se svi primeri nalaze na prateæem kompakt disku zajedno sa modelima i teksturama koje su neophodne da bi se vežbe uradile.

U drugom izdanju sam pristupio vežbama nešto drugaèije. Umesto da ih uvek zapoèinjem od nule, pokušao sam da vam za svaku ponudim pogodnu polaznu taèku. To mi je omoguæilo da se bolje koncentrišem i svaku vežbu izložim u manje suštinskih koraka, tako da iskustva možete da stièete na najjednostavniji naèin. Na CD-u æete naæi Maxove datoteke koje pominjemo u prvom koraku najveæeg broja vežbi. Maxova datoteka koja sadrži dovršenu vežbu snimljena je sa nastavkom final. Ako se u toku vežbe izgubite, otvorite odgovarajuæu datoteku sa dovršenom vežbom i pogledajte kako izgleda rezultat.

U ovu knjigu sam uložio mnogo truda i nadam se da æe vam ona pomoæi u radu. Nudim je kao polaznu taèku. Namerno sam u vežbe unosio minimum kreativnosti - to ostavljam vama i vašem nadahnuæu.

Kako je knjiga organizovana

Ima mnogo razlièitih aspekata 3D grafike, tako da æete se možda u veæim produkcionim kuæama baviti samo jednom specifiènom oblašæu. S druge strane, u manjim organizacijama, ili ako se grafikom bavite iz hobija, prinu?eni ste da radite sve - od modelovanja i osvetljavanja do animacije i postprodukcione kompozicije. Ova knjiga je osmišljena tako da obuhvati sve razlièite aspekte 3D grafike.

Knjiga je podeljena na više delova:

  • Kratak vodiè - Ovo jedinstveno poglavlje vodi vas kroz èitav projekat animacije prikazan u više relevantnih vežbi. Ono je tu da ublaži vaše nestrpljenje i omoguæi da odmah poènete da pravite animacije.
  • Deo I: Uvod u rad sa programom 3ds max 4 - Bez obzira na to da li se radi o radnom okruženju, radu sa prozorima za prikaz ili o rukovanju datotekama, poglavlja iz ovog dela upoznaæe vas sa grafièkim okruženjem programa, tako da se neæete izgubiti lutajuæi kroz ovaj ogroman paket.
  • Deo II: Rad sa objektima - Me?u Maxovim objektima nalaze se mrežice, kamere, svetlosni izvori, objekti za deformisanje prostora i sve drugo što se može naæi u prozoru za prikaz. U ovom delu æete saznati kako da napravite referentne kopije tih objekata, kako da ih birate, klonirate, grupišete, povezujete, transformišete i modifikujete. Tu je i poglavlje posveæeno svim modifikatorima.
  • Deo III: Modelovanje - Objekte u Maxu možete da modelujete na više naèina. U ovom delu nauèiæete kako da radite sa oblicima koji su sastavljeni od krivih, s mrežicama, zakrpama, NURBS objekima i složenim objektima, npr. tipa Loft i Morph.
  • Deo IV: Materijali i mape - Uz mnoštvo parametara, vrsta materijala i mapa, neæe vam uvek biti lako da se sna?ete i napravite baš ono što želite. Ova poglavlja objašnjavaju sve te razlièite elemente i naèin njihovog korišæenja.
  • Deo V: Svetla i kamere - U ovom delu je objašnjeno kako se upravlja svetlosnim izvorima i kamerama, i kako se koristi više specijalnih svetlosnih efekata, odnosno pomoænih programa za kamere. Tu je i poglavlje posveæeno korišæenju pomoænih programa Camera Matching i Camera Tracking.
  • Deo VI: Sistemi èestica i prostorne deformacije - Sistemi èestica se mogu iskoristiti za pravljenje grupe koja sadrži na hiljade èestica, a objekti za deformisanje prostora mogu u Maxovu scenu da unesu efekat dejstva sile. Poglavlja iz ovog dela nude i objašnjavaju primere rada sa ove dve jedinstvene vrste objekata.
  • Deo VII: Animacija - Ako hoæete da animirate scenu, poželeæete da saznate sve o pravljenju kljuènih slika, potprogramu Track View i kontrolerima. Sve se to nalazi u sedmom delu, u kome se govori i o izrazima i dinamièkim simulacijama.
  • Deo VIII: Inverzna kinematika - U ovom delu govorim o pravljenju kostura objekta i radu sa njim i objašnjavam razlièite metode inverzne kinematike.
  • Deo IX: Vizuelizacija i postprodukcija - Da biste dobili konaèan rezultat, možete realistièno da prikažete scenu ili da je formirate u okviru za dijalog Video Post, na naèin opisan u ovom delu. Pored toga, u ovom delu se razmatraju okruženje, elementi vizuelizacije, efekti za vizuelizaciju i vizuelizacija preko mreže.
  • Deo X: Prilago?avanje programa 3ds max - U ovom delu detaljno je opisano kako se prilago?ava Maxovo radno okruženje. Tu je i posebno poglavlje o korišæenju Maxovog jezika za pisanje skriptova - MAXScripta.
  • Deo XI: Proširivanje Maxa dodatnim programima - Programski dodaci omoguæavaju da Maxu dodate nove osobine ili da proširite postojeæe. U poglavljima ovog dela objašnjavamo kako da koristite dodatne programe i kako da napravite sopstveni program.

Na samom kraju pronaæi æete i èetiri dodatka sa konfiguracijom sistema, Maxovim preèicama sa tastature, dodatnim programima koji se mogu naæi samo u ovoj knjizi i sadržajem prateæeg CD-a.

Slièice u knjizi

Na marginama se povremeno pojavljuju slièice, koje æe vam pomoæi da knjigu bolje iskoristite:

Korisna obaveštenja koja treba uzeti u obzir.

Dodatno uputstvo kako da odre?enu radnju izvedete brže i lakše.

Upozorenje na moguænost nastajanja problema pre nego što uèinite pogrešan korak.

Osobina koja se prvi put pojavljuje u verziji 4.

Putokaz ka mestu u knjizi gde možete naæi dodatne informacije o odre?enoj temi.

Slièica koja vas upuæuje na srodan materijal koji se nalazi na prateæem kompakt disku.

Prateæi CD i ekskluzivni dodatni programi

Kompakt disk koji se prilaže uz raèunarsku knjigu ponekad je samo dodatak koji sadrži pregršt primera i demo programa. Me?utim, sadržaj kompakt diska koji ide uz ovu knjigu pažljivo je odabran da bi predstavljao pravu dopunu knjige. U dodatku D "Šta se nalazi na kompakt disku?" pronaæi æete detaljna obaveštenja o datotekama na CD-u.

CD sadrži veliki izbor 3D modela koje, ako želite, možete da iskoristite u svojim projektima. Mnogi od tih modela pojavljuju se i u vežbama. Na kompakt disku su i Maxove datoteke za sve vežbe.

Najveæi deo knjige štampan je u crno-beloj tehnici, pa se detalji (i boje) na slikama teško uoèavaju. Na kompakt disku se nalazi komletna pretraživa verzija knjige na engleskom, zajedno sa svim slikama u boji.

Kao posebna poslastica, na kompakt disk je ukljuèeno i više namenskih, ekskluzivnih programskih dodataka koje su napravili Furious Research i Dave Brueck sa kojim sam se savetovao tokom rada na knjizi. Više o tim programima saznaæete iz dodatka C, "Ekskluzivni dodatni programi".

Umetak u boji

Maxove moguænosti jesu neiscrpne, ali ga mnogi pojedinci i grupe koriste na naèin o kome niko nije ni sanjao. Zbog toga sam, kao primer onoga šta se pomoæu Maxa može uraditi, u knjigu smestio i šesnaest strana u boji. Majstori 3D modelovanja koji su predstavljeni na ovim stranama možda æe moæi da vam približe Maxove moguænosti.