МИКРО КЊИГА
    од 1984. год.
    ✚ Православни подсетник
    ♥ Lista želja
    Билтен
    Форум
    Контакти и питања
    Knjige▹PravoslavljeПост

    Prikaži 5 puta
    veću sliku


    Пост: чистота душе и здравље тела: телесни духовни у животу православног хришћанина и правила поста
    Аутор: приредио Јован Србуљ
    Страна: 430
    Остали детаљи
    Veličina slova: A A
    Пред Богом и пред собом треба да скинемо хаљину која нас је улепшавала и наше мане скривала, хаљину намирисану културним самоуслађивањем и самообманом, па онда да погледамо на гној своје можда смртно болесне душе. Томе нас учи пост, а то он и постиже, јер је он истинска и најсавршенија хигијена човекова. Обуздајмо себе, своју душевнотелесну издвојеност. Почнимо са храном...

    Пост открива сву нашу непостојаност, целу нашу човечанску, душевну оскудност. Пост испољава моћ Божју која дејствује у тој душевној оскудности, сиромаштву и слабости људској. А то је велико достигнуће поста у питању човечјег самопознања и познања Бога. Затим, пост човеку открива његову двојакост, постојање двају живота у њему: душевнотелесног и духовног.

    У своме спољашњем изражају, наравно, пост је и вежбањеу смислу стицања и Продубљивања духовног искуства. Он је увежбавање тела и душе, јачање осећања, чишћење ума, обезбеђење нашег животног брода ради сусрета вечности...

    Пост јача гледање на сву пролазност овога света и стварност будућег света. Пост продубљује осећање одговорности за земаљски живот, за сваки поступак и реч, за сваки тренутак. Потстичући нас на сазнање наше слабости, пост нам олакшава племенитији и душевнији однос према манама наше околине.


    Садржај

    Пост, 5
    Једнодневни годишњи постови, 9
    Седмични једнодневни постови, 9
    Трапаве седмице, 9

    НЕОПХОДНОСТ И ЗНАЧАЈ ПОСТА ЗА ХРИШЋАНСКИ ЖИВОТ
    Неопходност и значај поста у делатном (подвижничком) хришћанском благочешћу, 10
    Својства истинског поста, 16
    Плодови светог поста, 19
    О посту из Добротољубља, 20

    Свети Јефрем Сиријски
    О ПОСТУ
    Беседа прва, 22
    Беседа друга, 22

    Преподобни Марко Подвижник
    О ПОСТУ И СМИРЕНОСТИ, 26

    Свети Василије Велики Кесаријски
    ПРВА БЕСЕДА О ПОСТУ, 28
    ДРУГА БЕСЕДА О ПОСТУ, 35

    Свети Јован Златоусти
    БЕСЕДА О ПОСТУ, КАО И О ПРОРОКУ ЈОНИ, ДАНИЛУ, И О ТРИ МЛАДИЋА. ИЗГОВОРЕНА ПРЕД НАСТУПАЊЕ СВЕТОГА ПОСТА, 41
    БЕСЕДА О ПОСТУ, ИЗГОВОРЕНА У ШЕСТУ НЕДЕЉУ СВЕТЕ ЧЕТРДЕСЕТНИЦЕ, 48
    БЕСЕДА О ПОСТУ И МИЛОСТИЊИ, 56

    Преподобни Симеон Нови Богослов
    БЕСЕДА СЕДАМДЕСЕТ ШЕСТА О ТОМЕ ДА СПАСОНОСНИ ПОСТ ТРЕБА ЧУВАТИ И ДРЖАТИ НЕ САМО ТОКОМ ПРВЕ НЕДЕЉЕ СВЕТЕ ЧЕТРДЕСЕТНИЦЕ НЕГО И ТОКОМ СВИХ ОСТАЛИХ, 60

    БЕСЕДА СЕДАМДЕСЕТ СЕДМА О УЗДРЖАЊУ И ТРПЉЕЊУ ПРИЛИКОМ ЧИЊЕЊА ДОБРИХ ДЕЛА КОЈЕ СЕ ЗАХТЕВА У ВРЕМЕ ПОСТА, И О ЋУТАЊУ;
    О ТОМЕ КАКО ОНИ КОЈИ СЕ ИСТИНСКИ ПОДВИЗАВАЈУ ТРЕБА ДА ПРОВОДЕ СВЕ ВРЕМЕ ПОСТА, 63

    Свети Јован Кронштатски
    ПОСТ, 68

    Патријарх српски Павле
    О ПОСТУ И ПРИЧЕШЋИВАЊУ, 74

    Митрополит Амфилохије (Радовић)
    СВЕТИ ПОСТ ТЕЛА И ДУШЕ
    У сусрет Божићном посту, 76
    Црквени пост, вегетаријанство и дијета, 79
    Храна мијења философију живота, 80
    Четрдесетодневни Васкршњи Пост, 83
    Пост промјена философије живота, 85
    Човјек је оно што поједе, 86
    Смисао прве Божије заповијести, 87
    Умовредна гордост и смиреноумље, 88
    Позив на тјелесни и духовни пост, 89

    Епископ Венијамин (Милов)
    ШТА ЈЕ ТО ХРИШЋАНСКИ ПОСТ?, 90
    ТЕЛЕСНИ ПОСТ, 90
    ДУШЕВНИ ПОСТ, 91
    Смирење, 93
    Молитве покајања, 93
    Милосрђе, 94
    ДУХОВНО БЛАГОДАТНО ЗНАЧЕЊЕ ПОСТА, 96
    Духовнообновитељски смисао поста, 96
    Благодатни смисао поста, 97
    ЗАКЉУЧАК, 98

    Архимандрит Рафаил Карелин
    ПОСТ И ЊЕГОВ ЗНАЧАЈ, 98

    Митрополит Јован (Сничев)
    У ЧЕМУ ЈЕ ГЛАВНИ СМИСАО ПОСТА?, 106

    Ошац Александар Шмеман
    ПОСНИ „СТИЛ ЖИВОТА”, 107

    Константин Каварнос
    ПОСТ И НАУКА, 111

    Јеромонах Анатолије (Берастов)
    ХРИШЋАНСКИ ПОСТ И ЗДРАВЉЕ, 124
    ХЛЕБ ЖИВОТА, 125

    Архимандрит Јован Шаховски
    ПСИХОЛОГИЈА ПОСТА, 127

    Епископ Александар Семјонов Тјаншански
    АСКЕТИКА ПО УЧЕЊУ ОТАЦА ЦРКВЕ, 135

    Монах Јаков
    „ГОСПОДЕ И ВЛАДИКО ЖИВОТА МОГА,”
    Размишљања о молитви у вези са савременим животом, 146

    КРОЗ ВЕЛИКИ ПОСТ

    Новомученик Сергије Мечев
    ПОСНИ ТРИОД ШКОЛА ВЕЛИКОГ ПОСТА, 158
    Недеља о царинику и фарисеју, 158
    Недеља о блудном сину, 159
    Недеља о Страшном суду - Месопусна, 159
    Сиропусна седмица, 151
    Успомена на све свете који су у посту заблистали, 162
    Сећање на изгнанство из раја, 154
    Прва седмица Великог поста - Чиста, 164
    Недеља Православља, 165

    Свети Атанасије Велики
    ТРЕЋА ПАСХАЛНА ПОСЛАНИЦА, 166
    ПЕТА ПАСХАЛНА ПОСЛАНИЦА, 171

    Преподобни Теодор Студит
    ПОУКЕ О ВЕЛИКОМ ПОСТУ
    ПОУКА У НЕДЕЉУ О ЦАРИНИКУ И ФАРИСЕЈУ
    О чувању заповести Божијих и о праведној осуди грешника
    који живот проводе у лењости, 175
    ПОУКА У НЕДЕЉУ БЛУДНОГ СИНА
    О уздржању и о предстојећем исповедништву, 177
    ПОУКА У МЕСОПУСНУ НЕДЕЉУ
    О великом и светлом дану Другог доласка Господа нашег Исуса Христа, 179
    ПОУКА У ПЕТАК СИРОПУСНЕ НЕДЕЉЕ
    О уздржању и молитви, 180
    ПОУКА У СИРОПУСНУ НЕДЕЉУ
    О посту и о томе да се истински пост истинског послушника састоји у одсецању сопствене воље, 182
    ПОУКА У СРЕДУ ПРВЕ СЕДМИЦЕ ВЕЛИКОГ ПОСТА О посту, бестрашћу и чистоти, 184
    ПОУКА У ПЕТАК ПРВЕ НЕДЕЉЕ ПОСТА
    О томе да своје вечно пребивалиште треба да украшавамо божанственом добродетељу, 186
    ПОУКА У ПРВУ НЕДЕЉУ ПОСТА - НЕДЕЉУ ПРАВОСЛАВЉА
    О томе да се у божанственим подвизима не треба подвизавати преко сопствене снаге, и да душу треба хранити духовним созерцањима, 187
    ПОУКА У СРЕДУ ДРУГЕ НЕДЕЉЕ ПОСТА
    О томе да душу треба чувати од смртоносних страсти, 189
    ПОУКА У ПЕТАК ДРУГЕ НЕДЕЉЕ ПОСТА
    О једнодушности и љубави, и о томе да треба храбро подносити напоре добродетељи, како бисмо задобили Царство Небеско, 190
    ПОУКА У ДРУГУ НЕДЕЉУ ПОСТА
    О томе да дане поста треба проводити кротко и у миру, са надом у вечни живот, 191
    ПОУКА У СРЕДУ ТРЕЋЕ НЕДЕЉЕ ПОСТА
    О нашем изненадном одласку одавде, и о томе да треба пажљиво да чувамо свој ум од недоличних телесних жеља, 192
    ПОУКА У ПЕТАК ТРЕЋЕ НЕДЕЉЕ ПОСТА
    Подстицај на пост и друге добре подвиге, 194
    ПОУКА У ТРЕЋУ НЕДЕЉУ ПОСТА
    О хришћанима умореним од стране Бугара зато што нису хтели да окусе меса током Свете четрдесетнице, 195
    ПОУКА НА ПРАЗНИК СВЕТИХ ЧЕТРДЕСЕТ МУЧЕНИКА О подражавању страдањима Христовим, 197
    ПОУКА НА БЛАГОВЕСТИ О тајни Ваплоћења Господа нашег Исуса Христа и о томе да смо дужни духовно да празнујемо, 198
    ПОУКА У СРЕДУ КРСТОПОКЛОНУ
    О томе да је садашња пролазна Пасха праобраз и слика будуће вечне Пасхе и трпљења, 199
    ПОУКА У ПЕТАК СРЕДЊЕ НЕДЕЉЕ ПОСТА
    Када умртвимо телесне страсти и васкрснемо добродетељима, тада ћемо празновати Пасху Господу Богу нашем, 201
    ПОУКА У ЧЕТВРТУ НЕДЕЉУ ПОСТА СРЕДОПОСНУ
    О томе, да треба све више и више да се обнављамо, кроз трпљење видљивих и невидљивих искушења која нам се догађају, 202
    ПОУКА У СРЕДУ ПЕТЕ НЕДЕЉЕ ПОСТА
    О томе да се не треба препуштати лењости у време припреме за причешћивање Пречистим Тајнама, 203
    ПОУКА У ПЕТАК ПЕТЕ НЕДЕЉЕ ПОСТА
    Како се може постићи то, да се без напора подвизавамо у чињењу добродетељи, 205
    ПОУКА У ПЕТУ НЕДЕЉУ ПОСТА
    Они који без клонућа током читавог свог живота подносе патње и невоље, удостојиће се од Бога велике и неизрециве радости, 207
    ПОУКА У СРЕДУ ШЕСТЕ НЕДЕЉЕ ПОСТА
    О крају поста и пред отварање манастира, 208
    ПОУКА У ПЕТАК ШЕСТЕ НЕДЕЉЕ ПОСТА
    О томе да треба да се чувамо од ђавољих подвала, 209
    БЕСЕДА У ШЕСТУ НЕДЕЉУ ПОСТА НА ЦВЕТИ О томе, да не треба да очајавамо, него да будемо одважни у делу на које нас је призвао Бог, 211
    ПОУКА У СВЕТУ И ВЕЛИКУ СРЕДУ
    О спасоносним страдањима Христовим,о смиреномудрености и трпљењу, 212
    ПОУКА НА СВЕТИ И ВЕЛИКИ ПЕТАК
    О страшним страдањима Господа нашег Исуса Христа, 214
    ПОУКА НА СВЕТУ И ВЕЛИКУ НЕДЕЉУ ПАСХЕ, 216
    ВАСКРШЊА БЕСЕДА СВЕТОГ ЈОВАНА ЗААТОУСТА, 217

    Свети Игњатије Брјанчанинов
    БЕСЕДЕ О ВЕЛИКОМ ПОСТУ
    ПОУКА У СРЕДУ ПРВЕ НЕДЕЉЕ ВЕЛИКОГ ПОСТА
    О штетности лицемерја, 218
    ПОУКА У ПЕТАК ПРВЕ НЕДЕЉЕ ВЕЛИКОГ ПОСТА, 221
    БЕСЕДА БРАЋИ НАКОН ПРИЧЕШЋИВАЊА СВЕТИМ ХРИСТОВИМ ТАЈНАМА, 224
    БЕСЕДА НА ПРВУ НЕДЕЉУ ВЕЛИКОГ ПОСТА
    О Православљу, 224
    ПОУКА У ДРУГУ НЕДЕЉУ ВЕЛИКОГ ПОСТА
    Значај поста за човека, 230
    ПОУКА У ТРЕЋУ НЕДЕЉУ ВЕЛИКОГ ПОСТА
    О ношењу крста, 233
    ПОУКА У ЧЕТВРТУ НЕДЕЉУ ВЕЛИКОГ ПОСТА
    Значај поста у односу на пале духове, 237
    ПОУКА У ПЕТУ НЕДЕЉУ ВЕЛИКОГ ПОСТА
    Сједињење поста са милошћу и молитвом, 241
    ПРВА БЕСЕДА НА ЦВЕТНУ НЕДЕЉУ, 246
    ДРУГА БЕСЕДА НА ЦВЕТНУ НЕДЕЉУ, 248
    БЕСЕДА НА ВЕЧЕРЊОЈ НА ВЕЛИКИ ПЕТАК, 249

    Свети Теофан Затворник
    О ПОКАЈАЊУ, ПРИЧЕШЋИВАЊУ СВЕТИМ ХРИСТОВИМ ТАЈНАМА И ИСПРАВЉАЊУ ЖИВОТА
    Беседе Преосвећеног Теофана на Свету четрдесетницу и недеље припреме за њу
    1. У НЕДЕЉУ О МИТАРУ И ФАРИСЕЈУ, 253
    2. У исту недељу, 256
    3. У НЕДЕЉУ О БЛУДНОМ СИНУ, 260
    4. У исту недељу, 263
    5. У НЕДЕЉУ МЕСОПУСНУ, 267
    6. У исту недељу, 269
    7. У исту недељу, 272
    8. У НЕДЕЉУ СИРОПУСНУ, 277
    9. У исту недељу, 279
    10. У СРЕДУ ПРВЕ НЕДЕЉЕ ВЕЛИКОГ ПОСТА, 282
    11. У исти дан, 284
    12. У исти дан, 288
    13. У ПЕТАК ПРВЕ НЕДЕЉЕ ВЕЛИКОГ ПОСТА, 290
    14. У исти дан, 293
    15. У СУБОТУ ПРВЕ НЕДЕЉЕ ПОСТА, 296
    16. У исти дан, 297
    17. У исти дан, 299
    18. У исти дан, 302
    19. У ПРВУ НЕДЕЉУ ВЕЛИКОГ ПОСТА, 304
    20. У исту недељу, 306
    21. У ДРУГУ НЕДЕЉУ ВЕЛИКОГ ПОСТА, 310
    22. У исту недељу, 314
    23. У исту недељу, 316
    24. У НЕДЕЉУ КРСТОПОКЛОНУ, 319
    25. У исту недељу, 322
    26. У исту недељу, 325
    27. У ЧЕТВРТУ НЕДЕЉУ ВЕЛИКОГ ПОСТА, 328
    28. У исту недељу, 331
    29. У исту недељу, 334
    30. У ПЕТУ НЕДЕЉУ ВЕЛИКОГ ПОСТА, 338
    31. У исту недељу, 341
    32. У исту недељу, 346
    33. У УТОРАК СТРАСНЕ СЕДМИЦЕ, 348
    34. У СРЕДУ СТРАСНЕ СЕДМИЦЕ, 351
    35. НА ВЕЛИКИ ЧЕТВРТАК, 353
    36. У исти дан, 356
    37. У исти дан, 358

    Свети Јован Кроншшашски
    БЕСЕДЕ О ВЕЛИКОМ ПОСТУ
    БЕСЕДА У НЕДЕЉУ О МИТАРУ И ФАРИСЕЈУ, 361
    БЕСЕДА У НЕДЕЉУ О БЛУДНОМ СИНУ, 362
    БЕСЕДА У НЕДЕЉУ МЕСОПУСНУ, 367
    БЕСЕДА У НЕДЕЉУ СИРОПУСНУ, 368
    ПОУКЕ У НЕДЕЉУ СИРОПУСНУ, 372
    ПОУКЕ У СРЕДУ ПРВЕ НЕДЕЉЕ ВЕЛИКОГ ПОСТА, 374
    БЕСЕДА О ПОКАЈАЊУ, 375
    БЕСЕДА О ПРИЧЕШЋУ И СВЕТИМ ТАЈНАМА, 378
    БЕСЕДА У ПРВУ НЕДЕЉУ ВЕЛИКОГ ПОСТА
    У НЕДЕЉУ ПРАВОСЛАВЉА, 379
    БЕСЕДА У ДРУГУ НЕДЕЉУ ВЕЛИКОГ ПОСТА, 381
    ПОУКЕ У ДРУГОЈ НЕДЕЉИ ВЕЛИКОГ ПОСТА, 382
    ПОУКЕ У НЕДЕЉУ КРСТОПОКЛОНУ, 384
    БЕСЕДА У НЕДЕЉУ КРСТОПОКЛОНУ, 385
    БЕСЕДА У ЧЕТВРТОЈ НЕДЕЉИ ВЕЛИКОГ ПОСТА, 387
    БЕСЕДА У ПЕТОЈ НЕДЕЉИ ВЕЛИКОГ ПОСТА, 388
    БЕСЕДА НА ВЕЛИКИ ПОНЕДЕЉАК, 391
    ПОУКЕ У ВЕЛИКУ СРЕДУ, 393
    ПОУКЕ ИСПРЕД ПЛАШТАНИЦЕ НА СВЕТИ ВЕЛИКИ ПЕТАК, 393
    ПОУКА НА СВЕТИ ВЕЛИКИ ПЕТАК, 395
    БЕСЕДА НА СВЕТИ И ВЕЛИКИ ПЕТАК, 397
    ХРИСТОС ВАСКРЕСЕ, 398

    Свети Владика Николај (Велимировић)
    СРЦЕ УЗ ЧАСНИ ПОСТ
    ПРВА НЕДЕЉА, 400
    ДРУГА НЕДЕЉА, 401
    ТРЕЋА НЕДЕЉА, 402
    ЧЕТВРТА НЕДЕЉА, 404
    ПЕТА НЕДЕЉА,
    ШЕСТА НЕДЕЉА, 406
    СЕДМА НЕДЕЉА,
    НЕДЕЉА СИРОПУСНА, 408

    ПРАВИЛА ПОСТА, 416

    Одељак из књиге

    Пост

    Пост као установа (одредба) Цркве има за цилљ да допринесе превладавању духовних стремљења над телесним. Пост је време самоиспитивања, припрема за покајање и причешће, њиме се умртвљује тело које ако мазимо постајемо мртви душом, он је средство којим се удаљавамо од страсти које се разбуктавају телесним насладама и преједањем. Пост није уздржање само од хране (телесни пост) већ и уздржање од сваког зла и греха (духовни пост), које подразумева и појачано чињење добра (милостиње, доброчинства, измирења) и молитве, и друга дела љубави према Богу и ближњима. Тело се чисти и освећује уздржањем од хране и пића, а душа: молитвама, читањем Светог Писма и дела Светих Отаца Цркве, и врлинама. Док се пости ваља се чувати од тражења нових задовољстава у храни. У највећој мери се морамо уздржавати од страсти у току поста и пред причешће Светим Тајнама.

    Пост је постојао још у Старом Завету. Његово оснивање поклапа се са настанком саме Цркве; основан је на примеру Исуса Христа (Мт. 4,2) и апостола (Дела 13,14). У Новом Завету се пуно пута помиње како Господ благосиља и користи посну храну, изузимајући време једења пасхалног јагњета. Сви светитељи, како Старог тако и Новог Завета, имајући живу веру у Спаситеља, посведочују је између осталог и постом. Неки од најстаријих црквених писаца Иполит, Тертулијан, Епифаније, Августин, Јероним говоре да су апостоли установили пост од 40 дана подобно примерима Мојсија (2 књ. Мој. 34,28), Илије (l. кн>. о цар. 19,8) и самог Исуса Христа Који је постио 40 дана у пустињи. Отуд је и најстарији назив главног, или Великог хришћанског поста: Четрдесетница.

    У древној Цркви пост је био веома строг и огледао се или у неједењу више или мање времена, или у свакодневном сухоједењу али не пре вечери. „Апостолске установе” (ст. 17) установљују пост који се састоји у једењу само хлеба и поврћа, забрањујући месо и вино. На Западу, према Тертулијановом сведочанству, сухоједење је као облик поста постојало од 2. века. На Истоку, по Валсамону, сухоједење (воће и поврће) постојало је као облик поста до 12. века, а на Западу до 7. века, када се посним јелима почело сматрати не само поврће већ и риба. Ипак се, чешће, сама замена меса рибом сматра веома слабим начином поста. Без крајње здравствене нужде не треба нарушавати пост којим се одстрањује храна која раздражује организам.

    Државно законодавство на Истоку и Западу било је покровитељ поста. У дане Великог поста затварала су се сва позоришта, игре, обустављала се трговина месом, затварале су се продавнице (осим оних које су продавале најнужније ствари), суд није радио. То је било време доброчинства. Робови су се ослобађали од послова и често пуштали на слободу. Велики пост је првенствено био време проповеди у храмовима. С појавом монаштва пост је постао један од монашких завета и саставни део монашког живота. Пост је и оштро делио хришћане од пагана који су навикли да често једу.

    Постови Православне Цркве деле се на вишедневне и једнодневне. Вишедневни постови одговарају четирима годишњим добима. Позивају нас на духовну обнову у славу Божију. Вишедневним припадају следећи постови:

    1) ВЕЛИКИ ПОСТ који се састоји од Велике четрдесетнице и предваскрсшњег поста (тј. Страсне седмице, седмице Страдања Христових), он се не прекида и траје заједно 48 дана, а почиње после поклада.

    а) Свету четрдесетницу установили су још апостоли а Својим примером осветио га је Господ наш Исус Христос. Сами апостоли веома су строго држа ли тај пост и свим хришћанима заповедали су да га поштују до у танчине. Почиње од понедељка после Сиропусне недеље и траје 40 дана, до Страсне седмице, у току које се такође пости и то веома строго. У току прве седмице Великог поста Православна Црква налаже највиши степен поста (као и у току Страсне седмице пре свега Велики петак и Велика субота), а нарочито прва два дана када се, наравно ко може, треба потпуно уздржати од хране и воде, до среде после Литургије.

    Наследници апостола, Свети Оци и црквени учитељи, држећи се до у танчине апостолских правила о посту, опомињали су хришћане да посте Велики пост, који представља време покајања, укроћења плоти и саучествовања у спасоносним страдањима Господњим. „Не занемарујте Четрдесетницу ”, пише свети Игњатије Богоносац хришћанима у Филипима, „она је подражавање живота Христовог”.

    У молитвама и песмама Посног Триода (богослужбене књиге која у доба поста замењује обичан Октоих или Осмогласник), такође нам се непрестано упућују подстицаји на покајање и пошћење. У тим молитвама и песмопојима ми слушамо вапаје покајничке душе која горко плаче над својим гресима, и сва Великопосна богослужења у складу су са тим покајним расположењем. На Литургији Пређеосвећених Дарова Григорија Двојеслова и на свим седмичним службама, изузев суботње и недељне, чине се велики поклони (метаније) са дирљивом молитвом „Господе и Владико живота мога!”, у којој је преподобни Јефрем Сиријски запрепашћујуће дубоко изобразио стање душе грешника који се каје тј. свакога од нас. У недељне дане поста служи се Литургија Светог Василија (која је дужа од уобичајене Литургије Св. Јована Златоустог), а средом и петком и у четвртак пете седмице служи се непуна Литургија Пређеосвећених Дарова, после које у старини није могла бити практикована уобичајена трпеза љубави, а у дане када нема Литургије великопосни часови, читање изобразитељних псалама и вечерња. При савршавању Пређеосвећене Литургије све те службе се врше пре саме Литургије. Обавезно се током Великог поста суботом врши помињање упокојених (молитве за њих). Суботом и недељом не пости се тако строго,то су дани одмора од седмичног поста.

    Најстрожији је пост у првој седмици Свете четрдесетнице. Током прва четири дана на повечерју се чита велики покајни канон светог Андреја Критског. У прву недељу Великог поста слави се васпостављање поштовања икона под византијском царицом Теодором. Тај се дан назива „торжеством (победном светковином) Православља” и тога се дана у саборним црквама свенародно утврђује истинита вера и анатемишу јереси.

    Треће недеље Часнога поста врши се поклоњење Часном и животворном Крсту Господњем, који нас укрепљује у данима жалости, подсећајући нас на бесконачну љубав Спаситеља Који је примио крсна страдања ради грешника. Та се недеља назива „крстопоклоном” и обележена је тиме што се свети Крст износи на средину храма ради поклоњења. У четвртак пете седмице поново се чита велики канон светог Андреја Критског и канон у част Марије Египатске, што се назива „стајањем Марије Египатске или, понекад, Андрејево стајање”. Читањем тих канона света Црква потпомаже ревност хришћана у духовним подвизима. У суботу пете седмице завршава се молебна служба акатиста Пресвете Богородице звана „Похвала Богородице”. Петак шесте седмице поста представља управо окончање Свете четрдесетнице. Тога дана света Црква моли Господа да нас удостоји да видимо Седмицу Страдања (Страсну седмицу), а следећи дан тзв. Лазарева субота већ не потпада под Свету четрдесетницу.

    Богослужењима (много дужим но уобичајено), читавим њиховим склопом.у Св. четрдесетници Црква онемогућава распламсавање наших страсти, побуђујући тиме скрушеност у нашим срцима због грехова. У ове дане звони се једнолично и доста ређе. Обавезни су велики молитвени поклони до земље. Црквене одежде су много сиромашније, а и боје су тамне. Осветљење храма је слабије, кађење тамјаном и отварање царских двери много ређе. Црквени обреди током Великог поста својом једноставношћу и скромношћу симболизују јорданску пустињу у којој је наш Господ Искупитељ 40 дана постио, дајући Својим постом основ светој и великој Четрдесетници. На још један начин Црква у дане Великог поста у нашим душама појачава скрушеност за грехе тиме што не дозвољава венчања, рођендане, одласке на позоришне представе, забаве и весеља. У Великом посту све је у знаку скрушености и страха Божијег, како би се наша душа потпуно удубила у себе, да би се тако винула у висину, Богу и Спаситељу нашем.

    б) Пост Страсне седмице. После Свете четрдесетнице, која се завршава у петак шесте седмице Великог поста, надовезује се пост Страсне седмице, установљен зарад најсветијих Господњих страдања претрпљених за нас од Великог понедељка до Велике суботе Црква се живо сећа Господњих страдања. Треба напоменути да се и Велика субота најстрожије пости из простог разлога јер је и сам Творац тада био у гробу.


    Детаљни подаци о књизи
    Наслов: Пост: чистота душе и здравље тела: телесни духовни у животу православног хришћанина и правила поста
    Издавач: Образ светачки
    Страна: 430 (cb)
    Povez: тврди са омотом
    Писмо: ћирилица
    Формат: 21 cm
    Година издања: 2018
    ИСБН: 978-86-86555-91-5
    RASPRODATO
    U pripremi je obnovljeno izdanje
    Ako želite da vam javimo kada bude u prodaji:

    Prijavite se ovde da biste mogli da rezervišete.






    Kupljeno uz ovu knjigu

    Срце ми чисто саздај Боже: приручник за самосагледавање
    600 din.

    Тумачење друге посланице Светог апостола Павла Коринћанима
    990 din.

    Благослови душо моја Господа: тумачење Псалтира, 2. издање
    1490 din.

    Дијета или пост: Како постити у савременом свету
    690 din.

    Александар Шмеман: Велики пост
    600 din.

    Preteče hrišćanstva: Lao-ce, načela Taoa. Budizam i hrišćanstvo
    880 din.

    Библија: Свето писмо Старог и Новог завета (064Ц), са позлатом, 22 цм
    2900 din.

    Србски посни кувар манастира Рукумије, допуњено и проширено издање
    4300 din.

    Јеромонах Серафим Роуз: Православље и религија будућности
    800 din.

    Страдање Христа и страдање цркве: смисао страдања у хришћанском животу
    680 din.

    У борби Бога и ђавола: Светост, љубав, слобода у доба антихриста : румунски новоисповедници - отац Георгије Калчиу,...
    1590 din.

    Свети Симеон Нови Богослов - Сабране беседе
    1790 din.

    Светогорци обезбоженом свету: лек за немир свакидашњице, 2. допуњено издање
    1590 din.

    Пресвета Богородице спаси нас: Књига о Мајци Божијој и Њеном заступништву за нас
    990 din.

    Свети Василије Велики: Догматски списи
    1910 din.

    Митрополит Антоније Блум: Данашњи човек пред Богом: борба за православни духовни живот у глобализованом свету
    1350 din.

    Писма о западу
    560 din.

    Символ - кључ тајне
    1020 din.

    Vladari iz senke: Tom II
    1000 din.

    Vladari iz senke: Tom I
    900 din.

    Ocene i mišljenja čitalaca
    Budite prvi koji će svoje mišljenje podeliti sa drugima (morate biti prijavljeni)


    Pitanja, odgovori, mišljenja...
    Prijavite se ovde i pošaljite vaša mišljenja i pitanja našim urednicima i čitaocima

    Poruku poslaoPoruka
    MIKRO KNJIGA D.O.O.
    Kneza Višeslava 34, 11030 Beograd, Srbija
    e-pošta: prodaja(а)mikroknjiga.rs
    Komercijalna banka: 205-33117-65
    Matični broj: 07465181
    Šifra delatnosti: 5811
    PIB: 100575773
    Dokumenti o identifikaciji

    © Mikro knjiga 1984-2024